Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ruskprick

Packning vid kölen?

Rekommendera Poster


När vi i höstas skulle få bort snäckorna var jag lite för hårdhänt med högtryckstvätten och lyckades sabba en liten bit av en gummilist som sitter mellan köl/skrov. Är det någon som kan hjälpa mig med vad jag skall göra? Kommer det läcka här, i så fall kan jag täta det på något sätt? Sikaflex?? Min största farhåga är att jag måste lossa kölen!! Detta är ingen jag tror att jag fixar på egen hand i så fall.
 // Eric

post-11347-1394234611,4673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Eric!

Det är ingen fara, man brukar få lägga om den listen efter några år. Så här gör jag och mina vänner.

Tag en vass kniv och skär ett så djupt Vspår du kan mellan köl och båt ca 15-20 mm brett. Sätt två lager eltejp några mm utanför spåret. Fyll med sikaflex och styk av med något typ träbit och såpvatten. Låt torka och ta väck eltejpen. Bara att måla över. 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det gick bra när jag i helgen fixade problemet. Jag skrapade bort det som var dåligt utan att skära bort det som var ok. Därefter la jag ganska rikligt med Sikaflex 291 över. Jag doppade fingret i såpa och kunde sedan utan altför mycket kladdande forma en fin fog. När fogen härdat målades hela kölen med 2-komp och nästa helg bottenfärg. Det ser bra ut, om det fungerade vet jag i höst....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar skall inte väsnas och dra bensin

Så bra att jag har en diesel då. :-) :-)  *vinkar glatt*

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...