Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Luffarn

Segelbåtstrolling, vilket lod?

Rekommendera Poster




Det verkar vara väldigt få seglare som trollar eller släpar drag. När vinden skralnar och farten sjunker under tre knop, startar de flesta motorn. I stället borde man ju slänga ut ett eller ett par drag efter båten och eventuellt få laxöring till kvällsmat.


Jag har länge tittat efter ett enklare fishfinder som går att fälla in men det tyx inte finnas. Tråkiga svindyra Silvalod med enbart djupsiffror på tycker jag inte alls är värt pengarna.


Nån som sett nåt bra infällbart lod?

Nån som provat att sätta en akterspegelgivare i epoxi på insidan av ett kraftigt plastskrov? Funkar det så finns det ju ingen anledning att borra hål i bottnen.
Segelbåtstrolling, vilket lod?


Det verkar vara väldigt få seglare som trollar eller släpar drag. När vinden skralnar och farten sjunker under tre knop, startar de flesta motorn. I stället borde man ju slänga ut ett eller ett par drag efter båten och eventuellt få laxöring till kvällsmat.


Jag har länge tittat efter ett enklare fishfinder som går att fälla in men det tyx inte finnas. Tråkiga svindyra Silvalod med enbart djupsiffror på tycker jag inte alls är värt pengarna.


Nån som sett nåt bra infällbart lod?

Nån som provat att sätta en akterspegelgivare i epoxi på insidan av ett kraftigt plastskrov? Funkar det så finns det ju ingen anledning att borra hål i bottnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det blev dubbelt värre det där. Hoppas ni förstår ändå...smiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen bara att utrusta den som en vanlig trollingbåt, det beror ju oxå på vilken årtid och var i sverige du ska fiska! På sommaren när jag fiskar djupt håller jag ca 1,8-2,0 knop och på våren 2,3-2,5 när man fiskar mer ytligt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Jag har fått tops på Navman fiskelod som man kan fälla in om man tar bort fästet.

Man kan ju med hjälp av ett enkelt lod och de mera kunniga flugfiskepolarna lista ut om det är en öring man ser på lodet. Hela trollinggrejen kommer ju som en bonus när man ändå är ute och seglar. Att stå och kasta från land ger knappast nån öringsutdelning.

Bästa drag för havsöring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

jag vill oxå veta vilket ekolod dom har hehe 2.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömming känner man igen på att det är stora stim. Det kan bli så tjockt att att det ser ut som en platt botten på fem meters djup fast det är 50 meter.

När laxen kommer norrut på försommarn är det de allra största som kommer en i taget först, stora ensamma fiskar alltså. Yrkesfiskarna vet ganska exakt när de första brukar komma.

När laxöringen kommer beror visst väldigt exakt på vattentempen, när den är den rätta på tiondels graden kan man misstänka att det är öring under båten. Och då kan det vara mödan värt att slänga i lite drag.

Jag hade ett enkelt fisklod i min förra snipa och det hände faktiskt ett par ggr att jag såg misstänkt öring och lyckades få upp dem med. Det finns ju vissa stråk de brukar simma också.

Fast inte går nåt att veta säkert förutom att det inte är nån större idé att trolla om det inte syns fisk alls under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett massivt plastskrov på din båt kan du sätta givaren på insidan.(Funkar inte på sandwichskrov eller träskrov)Jag satte en riktigt stor kladd sillikon ungefär mitt i båten,både längsledes och tvärledes,och tryckte ner givaren i det.Funkar bra tycker jag.   

         26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

När laxöringen kommer beror visst väldigt exakt på vattentempen. haha det kan du ge dig på2.gif\ Vist ser man skilnad på stim och enstaka stora fiskar men om det är lax öring gädda braxen asp torsk havskatt ochso vidare är inte så lätt att veta. men olika fiskar trivs ju på olika djup så chansen att man hittar en vis art på  ett visst djup kan ju hända ?. här på vänern så ser man ofta skilnad på siklöja och nors för siklöjan vill gärna ha vatten under sig och norsen trycker ofta vid botten i stora stim

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kunde var kul att prova.

Vinden skralar jämt när jag är ute och seglar.

Och så ser man massor med fiskar på ekolodet.

Vad ska jag använda för drag i Mälaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor ju och har våra båtar vid Ljusnans älvmynning. Både lax och laxöring söker sig dit vid vissa tidpunkter och vissa stråk nära öar tex kan vara värda att kolla via fiskbion. De mest ibitna fiskeentusiasterna kan med lodhjälp ganska bra gissa vad det kan vara för fisk. De har ju som sagt olika trivseldjup, simmar olika fort osv. Man kan nog läsa ut ganska mycket med loden. Litet förvånande att ni somliga håller det för omöjlig.

På bilden poserar jag med en laxöring av Ljusnemodell, upphittad tack vare ett seafarer ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

haha ja den laxen ser värre ut än en vraklax .

 

gissa är en sak veta en annan

 

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog bekänna att jag hittade den bilden på nätet.

Är det nån som sett ett Seafarer ekolod föresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...