Blixth 0 Postad 13 Mars , 2006 Goddagens, funderar på att köpa en Ockelbo DC21 Targa -76:a, har några frågor: 1) B30 = törstig antar jag. någon som har koll på förbrukningen på en sådan? 2) Försöker hitta en bild på en targa modell nån som vet var jag hittar det? 3) annat jag bör veta om denna båt? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 Mars , 2006 Den som frågar får svar, inte som man själv vill i vissa fall, men ett svar i alla fall, var så god! Det första du bör tänka på är att båten du är spekulant på har 30 år på nacken. MEN det behöver inte göra så mycket för just Ockelbon är en mycket bra och sjövärdig båt. Det är motorn som kan vara problemet. En 30 år (gammal) gjutjärnspis har troligen inte mycket kvar av järnet och detta trots motorn kan vara färskvattenkyld, men det är den troligen inte. Och vad är det då som rasar, jo, avgaslimpan, svanhalsen, toppen och blocket. Det blir inte mycket kvar att jobba med. Åter ett men, det finns fortfarande lite prylar att få tag i ifall man är händig och vet vad det är frågan om. Och vad ville jag med min långa utläggning, kanske du frågar dig? Jo, du får ett bra skrov, men räkna inget värde på motorn. Drevet, ifall detta är ett ex 280 kan vara ok, men räkna inte med detta. Det är gamla prylar som inte har något större försäljningsvärde utan bara följer med. När det gäller bränsleförbrukningen är Ockelbon bra för skrovet är lättdrivet. Järnspisen vill givetvis ha sitt men är inte värre än många andra marinmotorer. Beroende på hur du kör, räkna med 1,5 l/M. Så har du något att gå efter. Annat som du bör tänka på? Att båten inte varit för skadad, fungerande länspump, vatten i kölsvinet, bränsletanken, slangar och klammar, pollare och knapar, däcksgenomföringar, elinstallation, däcksluckan tät, mögel, oljan i drevet, inte vattengenomslag i motorn, all installation fungerar, rutorna och kapellet tätt/helt. Detta var ett smakprov på vad du bör tänka på. Men som jag redan ett antal gånger påpekat, en Ockelbo DC 21 är i grunden en fin sjövärdig och trevlig bekantskap./lycka till med båtköpet/Nitro Ps. fråga hur det är med motortempen och ifall termostaten sitter i! Svävar säljaren på målet förvissa dig om att termostaten verkligen sitter i! Är termostaten borttagen räkna med ett förestående motorbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blixth 0 Postad 14 Mars , 2006 Tackar för utlägget! Kungligt! /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser