rillez 1 Postad 10 Februari , 2006 är evinrudes d motorer nånting att ha alltså föregångaren till e tec mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 11 Februari , 2006 Hej Rickard, Vet inte riktigt vad en d motor är men ok. Jag kör en direkt föregångare till E-Tec den heter Ficht-Ram fi och min variant är på 75hp 2001 års modell. Det är en fyrcylinder direkt insprutat tvåtacktare med seperat oljetank. Har kört sammanlagt 191 timmar utan någon som helst problem. Otroligt tyst och tar ca 1/3 del mindre soppa än en fyrtacktare! Här kommer lite info angående denna tekniken. mvh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 11 Februari , 2006 hej immeln det är den motorn jag menar en liten undran är hur står den sig i andrahandsvärdet sen när det är dax att byta inden till något nyare jämfört med en fyrtaktare mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 11 Februari , 2006 Hej rillez Har ärligt talat inte funderat så mycket kring andrahandsvärdet. Men det är väl så som med mycket annat det skall först gå en tid med denna nya tekniken innan det stabiliserar sig på marknaden. Evinrude är världens äldsta utombordmotor tillverkaren med en bank av ervarenheter. Viserligen har man haft olika ägare sen början ( 1890 talet) men att Bombardier övertog företaget i februari 2001 och stenhård satsar på FFI systemet som nu är ganska välbeprövat efter många års forskning ( sedan 1988) och idag i form av E-Tec motorn gör inte saken sämre. Titta på garantin som lämnas tex. Jag tror att den kommer att stå sig starkt framöver. Sen är det väl fortfarande så att Evinrude motorer är byggda med god marginal i blocket. Förövrigt har denna Ficht-Ram 75hp samma stomme som 90 och 115hp motorer Lycka till och hör gärna av Dig så vi kan byta ervarenheter. OBS! Jag är ingen motorexpert men mycket intresserat i att allt funkar. mvh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 11 Februari , 2006 tack för synpunkterna mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 21 Februari , 2006 Hej Rillez Lite komplement till din fråga. Har kollad i USA angående Ficht-Ram 75hp 2001 och det ska inte vara någon problem med dessa. Problemen med Ficht 1999 och 2000 ( läcka i bränsle systemet med stor explosionsrisk) berörde inte motorer under 200hp så det är lungt. Coast Guard och marinen använder mest Evinrude som utombordare det borde väl åndå borga för en gedigen maskin tycker jag. mvh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 21 Februari , 2006 hej immelm det vart en fyrtaktare till slut.mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 21 Februari , 2006 Hej igen Lycka till bh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser