Riwallen 1 Postad 9 Februari , 2006 Har haft ett läckge på fördäck där skruvarna till pulpiten går igenom. Den förre ägaren hade tätat dåligt. Så nu måste det bytas. Vad har ni för bra förslag hur jag skall gå till väga? Smidigaste är väl att gå under ifrån eller? Vad använder jag för nytt material emmellan? Synpunkter och ideèr mottages varmast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 9 Februari , 2006 Aj aj aj! Hade samma typ av skador på min gamla adec 530. Är balsat ruttet eller har däcket fortfarande bra bärighet? Om materialet fortfarande är friskt, kan det räcka med att borra ett gäng hål i undre polyesterskiktet i det skadade området och sedan låta det torka ur ordentligt. Annars är det den hårda vägen som gäller: Ta bort allt sjukt material (vinkelslip från undersidan). Rugga upp ytan mot det övre p.skiktet för bra vidhäftning. Limma dit divinycell med ungefär samma tjocklek som balsaträt (ej bonocell, det används för balkuppbyggnad mm) med snabbtorkande epoxi. Plasta sedan det nya undre skiktet med epoxi och väv (för epoxi). Kan även funka med polyester (billigare), men det fäster sämre så det gäller att du kan fördela ut kraften ordentligt mot det friska området. Bered dig på mkt svordomar och kladd med epoxi i skägg (om du har), hår och kläder. Jag jobbade från ovansidan på mitt däck pga en hel del skador, mitt rufftak tog jag från insidan, det var ett rent h-e. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 9 Februari , 2006 HAHA tack Gameburg. Åh vad motiverad jag blir av det jag hör. Hade tänkt underifrån då jag fått för mig att det är smidigare pga att jag inte vill lacka om ovansidan. Och ja bärigheten är dålig svajigt som fasiken. Men det är bara dåligt emellan 2 balkar som går så ytan är väl 70*140 ca Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 9 Februari , 2006 He he! Jag var oxå så där lagom glad när jag upptäckte mina skador. Jag köpte båten i strängaste vinterkylan då var däcket hårt och fint (is, kallas det visst), trots sina skador som jag tänkte lägga igen med lite spackel, tji fick jag. I mars skulle skulle jag byta skrovisolering i ruffen och ställde in en kupévärmare så att limmet skulle få hyfsad temp att jobba i. Snacka om förvånad jag blev när det började regna ur alla skruvhål, springor mm. Som sagt fördäcket tog jag från ovansidan, men i ditt fall är det nog bättre att försöka från insidan om du har tillräckligt med utrymme. Mitt rufftak tog jag från insidan och det är ganska knepigt och kladdigt (räkna med dubbelt så mkt polyester/epoxi för det mesta lär hamna på underlagsplasten). Ibland hatar jag den där Newton, som uppfann att saker och ting skulle dra sig mot jorden. Några tips när du ska till att börja plasta: Rengör ytorna noggrannt med aceton (ej t-röd). När du limmar upp divinycellen, ta det i lagom stora bitar åt gången för att inte få luft imellan översta skiktet och divinycellen, det kan ge förödande konsekvenser för hållfastheten. Riv upp väven i ett gäng (=många) mindre bitar väv (ca 30x30cm), större bitar tenderar att vilja rasa ner innan polyestern/epoxin härdat. Lägg helst blött i blött hela tiden och se till att ha bra rullar (en ca 10-15cm bred aluminiumrulle en hjul-rulle för att komma åt i hörn mm). Lägg alla småbitar omlott hela tiden för att undvika svaga punkter. Spackla gärna upp radier mot hörnen, det ger bättre hållfasthet samt gör det lättare att rolla ut luften ur den dränkta väven. Väven ska bli snudd på genomskinlig när den är färdigrollad, har den vita strimmor i sig är det antagligen luft kvar. Skulle tro att 5-8 lager väv behövs om du kör polyester och kanske 4-6 med epoxi. Detta beror på hur det ser ut runt omkring och hur mkt ytan ska bära upp. Hör av dig om du har fler frågor, det finns också böcker att låna på biblioteket och plastning. Lycka till! mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 9 Februari , 2006 En liten bild på fördäcket som plastades från utsidan: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 9 Februari , 2006 Kan inte en variant vara (om ytan inte böjer FÖR mycket) att limma en färdig laminatskiva på undersidan av cell. med epoxi? Sedan ett antal stöttor som spänner på plats. Alltså limma både fyllning och undersida samtidigt! Sedan bara lägga igen skarven mellan gammalt och nytt! Finns laminat att köpa pårulle tex från firma som reparerar/bygger lastbilsskåp och liknande. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser