Katarina_A 0 Postad 2 Februari , 2006 Hej! Håller på lite med träbåtar och skulle behöva en så kallad ångjanne som används för att basa bord. Vet nån var jag kan få tag på en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 319 Postad 2 Februari , 2006 En Ång-Janne är rätt dyr i inköp, men du kan kanske hyra en hos Cramo m fl. Annars är det är vanligast att man basar i ett isolerat ventilationsrör över en gasollåga, en fritös monterad i nederänden eller en vattenkokare med borttagen termostat ansluten till röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Katarina_A 0 Postad 6 Februari , 2006 Hej! Hade en på kroken för 1500 kronor för ett litet tag sedan. Tyvärr ångrade sig säljaren. För att göra en lång historia kort är det min far och jag som behöver en ångjanne. Vi har en tillfällig lösning men eftersom det är många som ska hjälpas med bord och annat behöver vi köpa en (min far är båtbyggare (drivare) och det är många som vill ha hans hjälp på hans fritid och för att han inte ska slita ihjäl sig tänkte jag att underlätta för honom). Med andra ord är det inte riktigt som hobbymaskin som den ska användas. Men då träbåtbyggare är dåligt betalda är en begagnad enda möjligheten. I dagsläget basas det bord med ett gasolkök på vilken det står en vattenfylld bensindunk. Hög gärna av dig om du ser ngn till salu. Är i stort behov!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 319 Postad 6 Februari , 2006 Åhå, när du skrev att du höll på lite med träbåtar lät det som om du skulle fixa till en eka litegrann, då missförstod jag. Lycka till med sökandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Februari , 2006 att bygga en egen bastrumma kan ju inte va så svårt? har sett att på några ställen har dom byggt en trumma i plyfa som dom har ett kokkärl i anslutning till trumman.. Jag ska själv försöka mig på att bygga en sådan. behöver göra ett par nya spant och lägga i några bord som fattas.. spanten bygger jag iofs men borden får man ju basa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 319 Postad 7 Februari , 2006 Asch, lite färg bara så... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser