Gå till innehåll
onsdag 08 juli 2026
Krabat

Eftermontera Laddluftkylare.. någon???

Rekommendera Poster

Tänkte konvertera min TMD30 med en Bowman laddluftkylare.

Är det bättre kylning på luften i en t.e.x Bowman än orginal? 

Ett beg VP insug till bra pris med insats verkar vara svårt att få tag på.

Någon som kan ge mig några tips?

Mvh Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara angående din specifika motor och tilltänkta laddluftkylare, men jag gick i liknande tankar i våras.

Jag har en TMD42 och ville bygga om den till en TAMD42, altså med laddluftkylning och därmed ca 50kh extra. Några samtal till motorkunniga på bl.a. Micab fick mig på andra tankar när det visade sig att det var mer som skilde än bara kylaren. Kylaren gör ju att luften får högre täthet och då måste även bränslesystemet byggas om, om du nu vill få ut högre effekt. Det skulle bli så dyrt att jag fick rekommendationen att i stället sälja min motor och köpa en annan med laddkylare från början.

Nu kan det ju vara annorlunda i ditt fall, så prova att ringa till expertisen för råd, men gissningsvis är ombyggnaden tyvärr ganska omfattande.

-Ivan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh nu har jag ställt på trycket lite istället :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

laddluftkylare gör så att luften håller sig lika kall som den är innan motorn är varmkörd, inga ombyggnader behövs för att motorn får kallare luft däremot om du inte tidigare har turbo och bygger om till turbo då då behövs tillskottsbränsle vid överladdningen och det var nog detta experterna menade med att omfattande ombyggnader krävs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...