Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
Trevia

Lombardini VS Volvo

Rekommendera Poster

Upplever ni att dessa två motorer är jämförbara? Som nybliven motorbåtsägare så tycker jag att prisskilnaden är enorm, även om Volvon har en cyl till. Jag har idag en TMD40 som jag funderar på att byta framöver.

Lombardini LDW194JMT 160hk 4cyl 1,9liter 4000rpm vikt 268kg 143000:- inkl moms.

Volvo D3 160, 160hk 5cyl 2,4liter 4000rpm vikt 268kg 202000:- inkl moms

/Trevia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte förut från VP till Lombardini i en segelbåt vi hade. Uppfattade Lombardinin som en mycket bra, prisvärd och betydligt modernare motor. När det gäller D3-an däremot är den nog av minst lika modern konstruktion, men som sagt betydligt dyrare. Jag skulle inte tveka att köpa Lombardinin under förutsättning att den ger jämförbart vridmoment.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försökte hitta data ang vridmoment, men lyckades inte. Troligtvis är det bättre på volvon eftersom den har större volym?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag ser i din Sjöbod att du har en Selcruiser 27 och i en så pass stor båt tror jag att en 1,9 l Lombardini får slita alltför hårt för att må bra i längden. Frågan är om inte en 2,4 l VP D3 också är i minsta laget jämfört med din 3,6 l 40-motor. Varför inte försöka hitta en beg. VP 41/42/43/44 i stället? De passar mot samma backslag som din 40-motor så du kan ju även köpa en motor som suttit monterad med drev. Ska man köpa ny motor så är ju frågan om inte en bensinmotor är vettigare. De är så pass mycket billigare att du aldrig kommer att spara in mellanskillnaden med bränslekostnaden. Sen stiger nog tyvärr inte båtens värde med samma summa som en ny dieselmotor kostar så ett sådant byte går aldrig att motivera ekonomiskt.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan.

Jag har tänkt i liknande banor, men jag fyllde i Volvos motorguide och fick där rekomendationen på D3. Visst är det smartare och billigare med beg 41 motor men jag har givit så lite för båten så att sälja 40-motorn och montera en lommbardini skulle nog gå at räkna hem tror jag. Men naturligtvis är en förutsättninga att den räcker i effekt. Fick också höra att Lombardini tagit fram en 200hk som ska komma till Sverige i vår. När det gäller bensin å är det väldigt frestande, jag är bara lite orolig för bensin i båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan dieselmotor som verkar tilltalande är Steyr www.steyr-motors.se om man nu ska köpa nytt. Jag vet inte hur de ligger till prismässigt men tekniskt sett verkar deras 6-cyl intressanta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...