Mutto 0 Postad 23 Oktober , 2005 Hej! Jag köpte ny båt i Augusti och har legat på min återförsäljare om Försäkran om överensstämmelse. Det dokumentet måste man ha för att båten ska vara korrekt CE-märkt enligt sjöfartsverket. Men de verkar inte vara intresserade av att hjälpa till... Då jag köpt den av en återförsäljare så är det väl så att de ska ansvara för att båten blir korrekt CE-märkt enligt svenska sjörfartsverket och fixa så alla dokument som sjöfartsverket kräver ska finnas med båten, och ingå i priset. De påstår att båten är Ce-märkt från fabrik men det hjälper juh inte mig. Vad ska jag göra, ge mig tips på vad ni skulle gjort? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Oktober , 2005 Hej, Vilket fabrikat och vilken modell har du köpt? Står det inte i handboken att den är CE godkänd? Har den CE skylt på akterspegeln så borde det väl räcka...? Köpte själv en ny båt 2003 och den är gjord i Finland (Yamarin) och det följde aldrig med nån försäkran om överenstämmelse. Men det står i handboken att den är en enligt CE-normerna godkänd båt. Och vidare Med godkända båtar följer alltid en försäkran om överenstämmelse som bilaga. Nån sådan bilaga finns varken till handboken eller annars. Dock har VTT Industriella system granskat den konstruktiva säkerheten: - Dimensionering av uppbyggnad, - Fribord, stabilitet och flytbarhet, - Arrangemang och utrustning, - Installationer, - Manöveregenskaper Om VTT faktiskt gjort praktiska prov framgår inte. Det finns en CE skylt ovanför motorbrunnen på min båt och på den står även att VTT har certifierat båttypen (möjlitvis även produktionen men det kan jag inte se just nu då båten står vinterförvarad). Personligen ligger jag inte sömnlös över att jag saknar försäkran om överenstämmelse då ju min båttyp faktiskt är granskad av VTT och har CE skylt samt det står klart och tydligt i handboken att den är CE godkänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 23 Oktober , 2005 Hej! Tack för svaret! Jag ligger inte heller sömnlös pga säkerheten. Men om du ska sälja den om vi säger 4 år och alla dessa regler blivit hårdare och dessa dokument är en självklarhet, hur mycket kommer din båt då vara värd utan dessa dokument? mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Oktober , 2005 Ja, den dagen den sorgen... då ringer jag väl till Yamaha Scandinavia som är distributör av Yamarin i Sverige, eller handlarn om han finns kvar då, eller kanske kontaktar jag tillverkaren direkt om de finns kvar då det kan bli aktuellt. Jag bedömer inte att det dokumentet är så himla viktigt egentligen, men helst vore det bra att ha förstås. Jag tror nog jag kan sälja min båt ändå när det blir aktuellt. Kanske skaffar ett intyg i vinter då... från nån av ovanstående källor. Dock väntar jag mig inga under av snabbhet i leverans av sådant dokument till mig då Yamarin är ett av de mest söliga företag att leverera saker jag varit med om (skall inte nämna här vad det rör sig om men det har vid flera tillfällen bara nonchalerat beställningar från återförsäljaren). Yamarin har helt enkelt urusel kundservice. De må göra bra båtar men kunderna verkar de mest tycka är till besvär efter ett köp. Lycka till i jakten på ditt dokument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 23 Oktober , 2005 Tack Bosse! Ja vi verkar iallafall vara överens. Båten går bra å jag vill inte ha dokumentet å glo på nu. Men menar att det är lika bra att ta tag i saker och ting nu när det är färskt. Du kan juh säkert ta ditt dokument vid försäljningen om det behövs men då kanske återförsäljaren slutat osv, blir som att skjuta problemet framför sig.....då jag tror reglerna kommer bli klarare å klarare om något så är det en självklarhet att dokumentation ska finnas med båten å lagar är hårdare och mer förståliga. Men som du säger, efter man köpt båten vill de inte hjälpa till så mycket. mvh matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser