Gå till innehåll
torsdag 16 oktober 2025
Gäst Anders Davidsson

Vatteninträngning Volvo Penta 3.0 med SX drev

Rekommendera Poster

Gäst Anders Davidsson

Hej

Har i sommar köpt en Glastron MX175 med VP 3.0 135 hp samt SX drev.

I mitten på augusti hände följande 

I ca 5 kn drog jag av misstag ur  säkerhetsbrytaren med stopp som följd.

Jag försökte statrta motorn men suck, det drog stöm och sa bara klonk.

Det visade sig att jag fått vatteninträngning som resulterat i avslagen vevstake och trasigt block (totalhaveri)

Nu till det märkliga - - Volvo tar inte på sig något ansvar eftersom det var vatteninträngning !!!!

Båten är byggd enligt Volvos direktiv med Volvo SX drev - vilket tydligen inte är någon garanti för att det blir en båt som går att bruka på normalt sätt.

Slutsats: Volvo Penta skryter om sina garantier, man borde samtidigt noga påpeka att konstruktionen medger att vatten kan tränga in via avgaskanalen.

Ska man inför varje starttillfälle ta bort tändstiften ock kolla att motorn inte är vattenfylld !!!

Det är märkligt att ett seriöst företag  tar fram en produkt där man accepterar att vatteninträngning kan ske med motorhaveri som följd - -

som tur är finns det fler leverantörer - Svensk kvalitet - skitsnack

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar mycket märkligt.

Hur gammal är båten/motorn?

Om en motor pajar för att en säkerhetsfunktion löser ut måste ju något vara fel. Är det inte något fel som uppstått pga ålder är det något VP bör ta till sig.

Jag skulle skriva ett brev till VP och fråga om detta var deras officiella ståndpunkt.

Låt gärna oss här på MG få ta del av både brev och ett framtida svar!

Bli medlem och redovisa allt öppet så kanske du har större chans.

/Christer (VP-ägare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båt och motor är årsm 2004.

Jag ska hålla forumet informerat. Friskrivningen avseende vatteninträngning framgår ur VP garantivillkor. Kan ha viss förståelse om man bara  betraktar motorn och kunden monterar ett eget drev. Men i det här fallet är det ett komplett drivpaket motor samt SX drev monterat på en Glastron MX 175. Båt och motor har varit en positiv upplevelse, snygg design och uppför sig bra i sjön. Tyvärr blir man besviken och skeptisk när det här händer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan det ha någon betydelse hur drevet är monterat?det skall väl tåla att va under vatten13.gif nä fy fan volvo .Hade jag varit i din sitts Anders skulle jag skrivit in till någon av våra båttidningar och be dom ta upp fallet     eller Sverker då blir det nog fart på grejorna

PS  har ochså ett sx drev     Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goda nyheter

Igår den 15 sept besökte Ola på Båt och Motor i Valdemarsvik, serviceansvariga  på Volvo Penta. (Båt och Motor är importör och leverantör av Glastron båtar)

Tillsammans kom de fram till att de åtgärdar motorhaveriet utan kostnad för mig.

Tack Ola och Volvo Penta för ett förnuftigt beslut.

Jag hoppas samtidigt få inmonterat en förhöjningssats på avgaslimpan för att minska risken för framtida vatteninträngning via avgaskanalen.

mvh

En nöjd Glastron och Volvo Penta -  kund

Anders Davidsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...