Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
Gäst Staffan

Värdeminskning

Rekommendera Poster

Gäst Staffan

Hej alla entusiaster,

Jag funderar på att köpa båt och har några frågor som jag tänkte skicka ut i cyberrymden. Jag har fastnat lite för daycruiser båtarna men vet förhållandevis lite om dem. Storleksmässigt tänker jag mig en 7-8 meters båt med 4-5 kojplatser.  

Nu till frågorna som givetvis är av generell karaktär. Jag är medveten om att mycket beror på exemplar och individuell skötsel.

1. Vilka märken bör jag undvika på grund av sämre kvalité?

2. Hur nytt bör jag köpa för att slippa hamna i reparationsträsket?

3. Hur ser värdeminskningen ut bland de amerikanska daycruiser båtarna?

4. Vad måste jag räkna med för driftkostnader per år? (exklusive bränsle)?

5. Hur mycket kan man spara på att köpa på hösten/vintern kontra våren?

6. Vad bör jag mer tänka på innan mitt köp?

Jag är mycket tacksam för svar även om det bara är på en av frågorna.

Med vänliga hälsningar

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon sjöbjörnar och andra!

Du lyckades verkligen undvika alla skrär Jocke SeaRay. Jag tänker heller inte skriva att en båt är bättre än en annan. Inte heller att en motor är att föredra framför någon annan. Utan luta mig mot föregående inlägg och bara förtydliga, läs - chatta och bilda dig en egen uppfattning om båten/arna du är intresserad av. En liten Brasklapp måste jag ändå flika in. Köp ingen båt eller motor som nyss kommit in på marknaden. För då är det bäddat för problem. (Tänk på samma sätt som när du köper bil). lycka till med båtandet/Nitro

Ps du frågade ifall man skall köpa på våren eller hösten och ifall man eventuellt sparar något. Då gör jag jämförelse igen inom bilvärlden. Du köper väl ingen bil och åker ut på långfärd. Utan vill i lugn och ro bekanta dig med nyförvärvet. Och eftersom det inte är någon brådska, brukar det bli lite billigare (allt beroende på ursprungspriset).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...