Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
spillan

Var ta upp båten för bottenbehandling?

Rekommendera Poster

Jag tänkte ta upp Spillan på land för att gjöra rent botten och bottenmåla henne. Eftersom hon legat i sötvatten tills jag köpte henne är hon inte målad med färg mot beväxning. (tala om växtkraft om man inte har rätt bottenfärg) Finns något förslag på bra plats med ev. slip där man kan ta upp henne någonstans mellan Gryt och Norrköping? Båten väger ca 16ton. Spillan ska tillbaka til sitt rätta element efter behandling och ligga i sjön över vintern.

Harald 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 Hej arnten här är ny i klubben,själv har jag en M/Y COHIBA 15 tonnare.
Innan jag köpte kolla jag upp olika alternativ i den här frågan.
det jag kommit fram till är:

Öland har en torrdocka (vet inte vilkenstad än)där kostar det 2000:- att torrlägga.

Arboga där har du Hjälmare docka där ska det också finnas nöjligheter.
det finns ett gäng stålisar där som håller på med sina skepp.
kolla med Hjälmare kanals vänner.OBS Hjälmare docka ligger Innnan Hjälmaren alltså i Mälaren.

Stockholm ska det också finnas ett antal (lite dyrt har jag hört)men vet inte riktigt var.

Bornholm har oxå!!!!

arnten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, här är en ett par år  gammal prislista från Södertälje. enligt uppgift är priserna ungefär desamma idag. Detta var en 15 m lång stålbåt och 5 dagars arbete sammanställt.

Prislista För uppdragning på Ragnhildsborg (Södertälje –2003)

Avgift upptagning                      3000:-                                      3000   

Dygnskostnad                           350:-/dygn        x 5                   1750

Hyra högtryck                          500:- /dygn                               500

Förbrukad el                            1,50 kr/kW      x  55 kW          82,50

Miljöavgift                               150:-  ??                                   150

Summa 5 dgr  år 2003                                                               5482.50 :-       

Kontaktperson på Ragnhildsborg (då)

Christian  (Crille)

0708-844465

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...