Gå till innehåll
söndag 04 maj 2025
kallsund

Hur förvarar man en impeller bäst?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har lyckats komma över några impellrar till min gamla archimedes. Frågan är bara hur jag långtidsförvarar dessa veritabla juveler på ett bra sätt så gummit håller sig friskt?

Alla tips är välkomna.1.gif

Mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse E

Tvätta ren impellrarna i ljummet vatten och torka dom. Smörj in dem med vitt vasselin, finns att köpa på de flesta varuhus. Stoppa dem i dubbla plastpåsar och sug ut så mycket luft som möjlig. Förvara dem svalt och mörkt.  Efrer detta kommer dom att hålla åratal. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan L

Jaså, du lyckades få tag i impellrar. Köpte du i Nya Zeeland eller Emilssons nya svensktillverkade? Dyra?

De är väl knappast gjorda av oljebeständigt gummi så jag är tveksam till vaselin. Efter vad man hört så går ju inte vaselin så bra ihop med annat gummi... Men, det kanske inte är Latex i impellrar!

Skämt å sido, det viktigaste är nog att de förvaras svalt och mörkt i inte allt för torr luft. Kan hända att vitt vaselin går bättre till gummi än vanligt vaselin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per E

Det där med att vaselin inte är bra för latex gav mig en idé. Det finns ju silikonbaserat smörjmedel för dessa ändamål, det kanske vore något. Ett lite mer rumsrent alternativ kan ju vara s.k. silikonfett som används vid montering av tätningar i bl.a. bilars hydrauliska bromssystem som ju inte tål mineralolja. Det borde väl fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Gummidetaljer skall förvaras i talk  så lufttät som möjligt.

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Njaä, dom är inte fabriksnya, utan friska begagnade. Enligt Emilssons var han på nya zeeland inte så värst billig, men det finns en svensk leverantör som har börjat tillverkning oxå. Dessa fanns dock inte tillgängliga ännu.

Det var lite olika tips att välja bland13.gif. Jag la faktiskt mina i talk eftersom diverse gummigrejor (cykelslang etc.) brukar vara talkade när man köper dom. En jobbarkompis trodde dock att detta berodde på att man ville ha en klibbfri yta på gummit, och att det inte hade ngn. funktion som konserveringsmedel. Synpunkter på detta?

En gammal impeller har jag lagt i matolja som ett litet experiment. Får väl se om det är ngt. kvar av den till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lasse E

Har förvarat min impeller på det sätt jag beskrev i första svaret varje vinter sedan 1999 och inte bytt någon gång. Den sitter i en 41:a och jag kör ca 800M/år.

Därför vet jag att vitt vaselin inte påverkar gummit, åtminstone på Volvos impellrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju som en väl utprovad metod, så den tar vi. Ska även prova en med talk och så har jag ju mitt matolje-experiment. Får väl redovisa resultaten från denna ovetenskapliga studie om en sådär fem år.1.gif

Tack för tipsen.

Mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...