Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
falkman

Spricka i innerskrovet...

Rekommendera Poster

Har upptäckt en spricka i gelcoaten i inneskrovet på min Uttern 470. Skrovet (in utvändigt) är omplastat i vintras med ny gelcoat. Jag har kört den i lite slagig sjö så det kan mycket väl ha inträffat senaste veckorna. Jag petade bort gelcoaten runt om och det är en spricka rakt ner i glasfibern, ser även ut att fortsätta in en bit i fibern. Vet inte om det går rakt igenom till hålutrymmet (dubbelskrovat skrov) eller ej. Jag kommer nog inte göra något åt detta föränn jag tar upp den om ca 1mån, jag la över lite sickagel så det inte ska komma in mer vatten, dock så är sprickan fortfarande blöt under. Gör jag HELT fel i att låta detta vara några veckor till?, några tips?. När jag har tagit upp den för vintern tänker jag slipa ner gelcoat runt om sprickan och laga med clasohlssons lagningsats (polyester glasfibermatta härdare). Gör jag rätt?

post-12242-1394234465,2409_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej

som jag kan se på kortet så verkar även skrovet vara sprucket och då skulle jag ta upp den direkt. se till att slipa ordeligt runt sprickan se till så du kommer ner i plasten och rengör med aceton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har undersökt lite mer nu, sprickan sitter PRECIS i skarven mellan ytterskrovet inneskrovet(durken) Hoppas den inte går ända ut i ytterskrovet, men vad jag kan tänka mig så ligger fibrerna inte på ett sådant sätt att detta kan hända. Dvs borde räcka med att slipa upp å plasta om till vintern.. Någon som tror att jag har fel, och har lite erfarenhet av liknande sprickor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Äsch, en utter kan inte sjunka, möjligtvis ta in lite vatten. Jag skulle stampa (rätt hårt) upprepade gånger brevid sprickan och kolla om det studsar små vatten droppar. Gör det det så kommer det in, eller ligger vatten på andra sidan. Sprickan verkar vara typiskt slitage för att du tagit stryk i vågor. Läs bruksanvisningen noggrannt för din burk och kolla också lite tips om plastning. Mitt tips är att du ska använda polyester med mycket styren (Får nog fan från miljö vänner nu) men det fäster bättre på gammalt gegg. Och mycket aceton och bra slipning under. Är det ett område som ska stå emot stora krafter så kan det vara läge att laga ordentligt, annars kan det nog va till du tar upp den. Har du målat båten på utsidan så borde du slipa upp lite lätt där sprickan är och kolla efter sprickor från utsidan. Fast brottet behöver inte vara rakt utan kan ligga en bra bit (10-20cm) från insidan så kolla och känn noga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Min erfarenhet av spruckna båtar säger då att du bör få fram hela sprickan o sedan borra ett hål i vardera änden av den för hindra vidare sprickbildning. Är inte förvånad att den spruckit, det gör väl alla små Uttern,  Ideal, Crescent med flera liknande pga tunn plast i skrovet under durken. Se oxå till att det är helt torrt innan du plastar igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Jag är nog inte så orolig längre. Verkar vara en normal spricka som får vänta på vintern/våren för att bli lagad. Blir nog att slipa upp ordentligt när man väl gör det. Nåt tips på var jag får tag på polyester med mycket styren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj! Har nu efter ytterligare undersökningar insett att jag måste förstärka upp hela durken. Klantskallen som har satt dit pulpiten har inte förstärkt upp nånting. Så det blir nog en hel del slipning av gelcoat/topcoat i vinter/höst. Ska förstärka upp med marinplywood U-profiler. Har någon tips på bästa sättet att slipa bort coaten utan att förstöra underliggande fiber?.. Vinkelslip med kapskiva?.. såna där grovrengörare till vinkelslipar eller? TIPS BEHÖVS!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Polyester: Byggplast, seasea, erlandsons brygga, biltema mfl.. Dom flesta har två varianter, fanns också ren styrenplast att köpa förr men jag tror det är förbjudet nu. Perfekt att pensla lite med i botten annars.. Det står i deklarationen på burkarna så kolla runt lite så hittar du. Varning gäller för tex internationals repkit och polyester som är ett sånt där miljöalternativ som enligt mej inte är bra för tilläggsplastning och reparationer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Mer synpunkter... synpunkter på plastarbeten finns det lika många som rutor på toarullen. En del duger att snyta sig med medans andra...;-) Men eftersom du inte får några andra svar så får du mina. Det kan ju om inte annat sätta fart på en diskussion. Eftersom det är durken du ska förstärka rekommenderar jag inte trä som förstärkning. Välj hellre profiler av annat material. Spelar ingen roll om det är marin plyfa med vattenfast slagtåligt lim.. Kommer slå sig, ta in vatten mm.. Dessutom suger polyester och glasfiber vatten till skillnad från vad många tror vilket ger en fuktig miljö för dina förstärkningar. Ett sätt är att göra balkar i fibermatta genom att vecka mattan. Detta kräver dock att man har plastat en hel del eftersom ju tjockare du bygger desto varmare blir det och för varmt är inte alls bra. Kan tom börja brinna. Ett annat sätt är som skrovet är uppbyggt idag. Dvs många täta lager glasfiber som är väldigt väl pressade med minimalt med poyester. Ju mer polyester desto hårdare men också bräckligare konstruktion. Tänk på en höjdhopps stav. (Iofs kolfiber och grejer men iallafall..) Gelcoatens funktion är att hindra vatteninträngning genom iblandning av ett dött material. Krita är vanligt om man gör egen gelcoat. Men ju mer krita desto sprödare samtidigt som det skyddar bättre. Slipa gör du med en vinkelslip och du ska ner till fibrerna och rugga dom rätt bra. Innan plastning ska aceton appliceras rikligt. Gnid, skrubba acetonen med borste eller grov trasa. (Inget fjompigt torkande med hushållspapper) Detta dels för att det suger upp vatten och tar bort rester men främst för att det löser upp vaxet som finns i polyesterplasten som hjälper plasten rinna ut ordentligt. Du märker när det är färdigskrubbat med aceton när ytan blir klibbig Plasta inte för stora ytor i taget. Har du inte plastat förut och tänker förstärka hela durken rekommenderar jag att du provar plasta 5-6 lager glasfiber a 10x30 cm brevid båten först för att lära dig lite hur det funkar. Du kommer upptäcka en hel del av vad du måste göra innan du ger dig på ditt riktiga jobb. Tex, skyddsutrustning. Gasmask,hanskar,kläder,penslar,byttor mm. Bifogar en länk där du kan läsa lite om alla frågor man ställs inför. Iofs lite allt möjligt snack men ger en bild av vad som väntar.. (Bli inte för avskräckt bara) [LINK]www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=3138[/LINK] Fråga om du undrar nåt mer. Mvh Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen Rickard! Har pratat med en bekant som har plastat en del. Jag fick tips om att göra U-proflier i plast(glasfiber polyester) och plasta fast dessa tvärsöver i durken. Funderar på att göra dessa profiler. Men då har jag problemet hur jag ska fästa pulpiten i dem?, skulle underlätta med en plan yta. Typ plastad plywood. Men jag är öppen för mer TIPS! En ide som jag har just nu är att ovanpå dessa profiler (ca4-5st) helt enkelt skruva fast en plywoodskiva som räcker från kant till kant, eventuellt stärka upp med lite T-profiler(stål) som får gå upp lite även på sidorna, å sen plasta in alltihopa? Borde bli riktigt vridstyft. Eftersom det är just vridningen/skuvningen från vibrationerna från pulpiten som har brutit i durken och orsakat sprickan. Bifogar en bild hur det ser ut. Man ser sprickan till höger, ser värre ut än vad det är då jag har kladdad med sickagel där. Jag kan ju passa på att fråga, är det lugnt att ha en kupevärmare under en presenning för att det ska härda, det börjar bli lite kallt häruppe i norrland... Eller blir det för varmt?

post-12242-1394234467,8008_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det härdar även om det är kallt, har plastat i minusgrader. Vad man skall akta sig för är fukt i alla former. Plasta en solig dag är mycket bättre än en mulen och dimmig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nån tipsa om nåt bra sätt att stärka upp durken.. tänker inte byta ut hela utan vill bara förstärka under pulpiten.. Är min ide med U-profiler plywood bra?.. vet inte om jag fixar att göra sån där veckad glasfiber... Blir det väldigt tungt med en plywoodplatta som man plastar in?, den lär ju vara ca 120*90cm.. ca.. TIPS!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du gör din temporära lösning så ska du INTE använda silicon, utan sikaflex som du beskrev. Med silicon är det hopplöst att få färg och gelcoat att fästa. Måste slipa mycket för att bli av med alla siliconpartiklar.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...