Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026
Georg_Ohm

Är det någon som mekat med Maxpower bogpropeller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Är det någon mer än jag som har en Maxpower bogis?

Jag upptäckte idag att kontaktorn är opålitlig, den drar först vid drygt 13 volt.

Innan jag börjar skruva loss den och isär den, undrar jag om någon gett sig på en sådan?

Om man någonstans kan spraya in litet silikonsparay för att få den att funka bättre.

Elektronikspray har den idag fått på kontaktytorna, men det är egentligen inte det som är felet.

Batterierna är idag uppmätta under belastning, men ”brödrosten” och med den belastningen blev dom godkända.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Är det någon mer än jag som har en Maxpower bogis?

Jag upptäckte idag att kontaktorn är opålitlig, den drar först vid drygt 13 volt.

Innan jag börjar skruva loss den och isär den, undrar jag om någon gett sig på en sådan?

Om man någonstans kan spraya in litet silikonsparay för att få den att funka bättre.

Elektronikspray har den idag fått på kontaktytorna, men det är egentligen inte det som är felet.

Batterierna är idag uppmätta under belastning, men ”brödrosten” och med den belastningen blev dom godkända.

Läste du inte min tråd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo den tråden har jag läst, men min kontaktor ser annorlunda ut, och den går att skruva isär.

Det är någon mekanisk tröghet i den, skall se om jag får bukt med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo den tråden har jag läst, men min kontaktor ser annorlunda ut, och den går att skruva isär.

Det är någon mekanisk tröghet i den, skall se om jag får bukt med det.

Det gick min orginal också att göra men var slut som bilderna visade. Finns renoveringssatser att köpa med nya bleck och fjädrar. Men tycker ändå det blir dyrt om man jämför en kontaktor till en vinsch.

Likvärdiga konstruktioner i samtliga till dom flesta bogisar och ankarspel när jag doktorerade på nätet. Man måste inte köpa orginalet.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev patrikflink:

Det gick min orginal också att göra men var slut som bilderna visade. Finns renoveringssatser att köpa med nya bleck och fjädrar. Men tycker ändå det blir dyrt om man jämför en kontaktor till en vinsch.

Likvärdiga konstruktioner i samtliga till dom flesta bogisar och ankarspel när jag doktorerade på nätet. Man måste inte köpa orginalet.

Jag återkommer till dig om eller när det blir aktuellt.

Jag skall demontera min idag och se hur det ser ut. Problemet är att den inte vill dra om spänningen understiger 13 volt ungefär. Jag misstänker då att det är någon mekanisk tröghet. Men när den väl drar sluter den kontakterna bra och vad jag kan se är dom inte brända eller oxiderade.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

IMG_1391.thumb.jpeg.a4f089b2fe1227403d11be8c9f0aa1e8.jpeg

Jag provade idag den andra kontrollen vid den yttre styrplatsen till bogpropellern, den funkade felfritt. Men inte den vid inre styrplatsen, ja ibland, ibland bara åt bb oftast inte alls.

Så där nånstans var felet.
Här hittade jag fem wagoklämmor och flera skruv/klämanslutningar, dessa byttes ut mot pressade kabelskor och ringkabelskor vid skruvanslutnkngarna på glädjepinnen (=joysticken).

Se bild, och jag har även dokumentationen till bogpropellern sparad, att sedan inte kopplingsschemat stämde riktigt är ju en annan sak, huvudsaken är ju den att det funkar.

Så det underlättade att slippa bädda upp i förruffen och lägga undan dynor och kojbottnarna för att komma åt bogpropellern och dess kontaktor.

Det var alltså som vanligt, det vanligaste elfelet ombord, dåliga anslutningar.

Jo, en dålig anslutning till hittades (redan igår) en av båtens viktigaste anslutningar, B+ på generatorn, en skruvanslutning, muttern hade lossnat litet, kommer att bytas ut mot låsmutter, Nylock, då en kontramutter inte får plats.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...