Gå till innehåll
lördag 06 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej, har fått en Albin78 som är typ renoveringsobjekt kan bli bra kan bli skit, en fråga angående motorn Volvo penta md5, var sitter givarna på motorn har sett några men vet inte var dom är temp eller olja eller om det finns andra givare, har letat på nätet men hittar inget schematiskt bara att det finns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den gula är tempvakt/tempgivare. 

Röda är oljetrycksvakt. Det är de vakter som finns på MD5. 

Dessa motorer har original inte några givare som sänder ett variabelt värde till en mätare. De har istället strömbrytare inskruvade i motorn som aktiveras vid en viss vattentemp eller oljetryck, varpå det tjuter och lyser varningslampa för oljetryck/vattentemp på manöverpanelen. 

Många båtar med MD5 har dock byggts om till tempmätare istället för  larm. Då byts tempvakten ut mot en tempsensor som matar en mätare som visar aktuell motortemp.

Nackdelen med detta är att larmkretsen kopplas ur och man därmed inte får någon varning vid överhettning och det är ju ganska allvarligt. Man sitter ju inte och glor på tempmätaren konstant....

Jag ska därför lägga till något slags templarm på min motor, utöver tempmätaren. 

IMG_20260509_165420.jpg

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket det kommer att hjälpa mig att få ordning på elen till slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Aandersp:

Tack så mycket det kommer att hjälpa mig att få ordning på elen till slut.

Det finns massor skrivet om MD5 på nätet. Även på Maringuiden. Vad man än har för problem så finns det en tråd om det någonstans. 

image.png.41c5403e3176fbbe9a7501e41b6ac40d.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...