Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis fått min båtbotten blästrad. Dom körde även min bogpropeller av bara farten, nu är den helt metallren.... Jag har tänkt att även måla den när jag målar skrovet med epoxi. 

Hur är det med kontaktytan mellan bogproppelern och anoden, brukar den vara målad på bogpropellern? Jag vet inte hur det var innan blästringen.

Det är en sleipner av äldre modell.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva anoden skall inte målas och den ska ha god kontakt med gods.

Använd inte bottenfärg som innehåller koppar i närheten av anoden.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så då ska inte kontaktytan på bogpropellern målas dock så är metallen som bogprpellern är gjord av mässings aktig. Kan det bli problem då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Se sidan 6:

https://se.sleipnergroup.com/bogpropeller/bog-och-akterpropeller/se20-bogpropeller-12v/_/attachment/download/b912f153-7f3e-42fa-935d-111d67c930d2:399af1a93831256bdfc7e84e88f2c4a8a526737d/um-se-se-ip-dc-6734-3-2021-sv.pdf

Fast med dagens giftfria (värdelösa/verkningslösa) bottenfärger kan man ju undra om det inte är bättre att låta bli att måla ett växelhus i mässingsbronslegering, i varje fall vad det gäller havstulpaner.

Bara en tanke...

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Se sidan 6:

https://se.sleipnergroup.com/bogpropeller/bog-och-akterpropeller/se20-bogpropeller-12v/_/attachment/download/b912f153-7f3e-42fa-935d-111d67c930d2:399af1a93831256bdfc7e84e88f2c4a8a526737d/um-se-se-ip-dc-6734-3-2021-sv.pdf

Fast med dagens giftfria (värdelösa/verkningslösa) bottenfärger kan man ju undra om det inte är bättre att låta bli att måla ett växelhus i mässingsbronslegering, i varje fall vad det gäller havstulpaner.

Bara en tanke...

Samma tanke har snurrat i mitt huvud, legeringar som innehåller koppar, zink och tenn skall ju inte tilltala havstulpanerna, särskilt inte koppar. Men det är ena listiga rackare, jag tror att dom liksom antibiotika håller på att utveckla någon slags multiresistens mot giftiga metaller och legeringar. Jag har ju haft kolonier av havstulpaner både på drevets och bogisens offeranoder, dom är av en zinklegering.

Propellerreparatören visade mig en större bronspropeller som var helt täckt av havstulpaner, förra våren hade han polerat den åt kunden, och efter en säsong i Skagerack var den helt övervuxen av dessa @#%&#@ havstulpaner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade detta "sprayfett" som enligt recensionerna vara riktigt bra mot just havstulpaner på och länkade till det i en annan tråd:

Här är produkten:

https://www.svb24.com/en/yachticon-anti-barnacle-grease-spray.html

Finns även i burk om 500 ml som man penslar på.

Har inte sett det hos någon Svensk distributör eller hos någon av de stora butikskedjorna.

Är det någon som testar detta "spray-fett" så skriv gärna en recension här på MG.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...