Johan60 0 Postad 17 Augusti , 2025 Har haft några enkla segelbåtar Stortriss, Fabola Pokus och Campus. Söker efter en modernare dagseglare som seglar väl men inte är väldigt svår. Önskemål: - Trailerbar med upphissbar köl. - Ska gå att segla ensam eller vara 2-3 vuxna i båten. - Är mer intresserad av lugna turer än hård vind, tävling eller gennaker/spinnaker. - Bara dagsturer, inget behov av ruff. - Seglar i havet utanför Umeå. - Behöver kunna montera liten utombordare (gärna elektrisk men inte viktigt). - Prisklass 30 - 130 tkr. - Åker ogärna längre än 70 mil för att hämta. C55 verkar lämplig men har aldrig hittat någon till salu i Norrland, ser på Blocket att det ibland säljs någon enstaka söderut. Ser även att det finns flera CB66 till salu och till klart lägre pris än C55. Jag har aldrig seglat vare sig C55 eller CB66 men uppfattar att C55 är enklare att segla och CB66 är mer för tävling och kanske svår att segla ensam? Tacksam för köpråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 91 Postad 18 Augusti , 2025 Jag har seglat C55 med en vän en del och tycker den är roligast på 2, men med rätt besättning (vind)fungerar den bra på 3, men kräver då en del vind för att komma till rätta, CB66 har jag inte prövat, men den skulle jag titta närmare på. Troligen inte "helt lättseglad ensam", men en riktig racer. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser