Dino24 0 Postad igår kl 09:24 Hej, har problem med tändning. Motorn är en VPAQ211A. Batterier laddade. Startmotorn går runt men den vill inte tända. Har kollat med tändstift mot blocket - ingen gnista där. Har filat på diverse delar i fördelarlocket (oklart märke men blått lock). Tips mottages tacksamt. //Dino 24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 262 Postad igår kl 09:37 Har brytarsystem eller brytarlöst? Har du kollat så du har 12V på Plus på tändspolen när tändningen är på? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dino24 0 Postad igår kl 09:46 Novis på el, gissar på brytarlöst. Har en enkel voltmätare, var mäter man på spolen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 262 Postad igår kl 10:06 (redigerade) Ta en bild ner i fördelaren med locket av. Ta en bild på tändspolen så man ser kabelanslutningarna, annars brukar det stå + eller 15. Skruva loss den kabeln och mät mellan kabelns anslutningsögla/kabelsko och jord, multimetern inställd på 20V DC och tändning på. Skall visa ca 12V På andra anslutningen på tändspolen står det – (minus) och det går en kabel till fördelaren. Kolla så denna sitter fast ordentligt och är hel. Vad exakt hade du "filat" på i fördelarlocket? //Pär Redigerad igår kl 10:08 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dino24 0 Postad 23 timmar sedan Ok, tack Pär, återkommer asap med bilder och info. Med vänlig hälsning, Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 009 Postad 19 timmar sedan Det @Mercury_44XS menar med ”jord” är minus i motorblocket, eller direkt på batteriminus. Instrumentets röda testkabel på 15 eller + på tändspolen, den svarta i någon detalj på motorn eller då batteriets minuspol. Ställ in instrumenten på = eller DCV som betyder mätning av likspänning, och ställ in mätområdet till 0-20 V. *Vad jag och några andra här har erfarit kommer begreppet ”jord” i fordonselektriska sammanhang att försvinna och ersättas med ”chassiminus” och det begreppet funkar väl på bilar som har minus i karossen, men svårt att tillämpa i en båt. Jord har vi i blomkrukorna, i rabatten och i våra gravar på kyrkogården. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser