Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hejsan ny i båtvärlden och har stött på ett problem. 

motorn överhettade och jag beställde ny impeller bytte den och återmonterade allt.

tror att på den modellen jag har så finns inget utlopp för kylvatten rätta mig gärna om jag har fel.

När jag provkörde motorn i balja med vatten så inser jag att jag inte längre kan växla mellan neutral och drift.

När jag kollar genom gummiploppen på riggen så rör sig inte armen från växelväljaren längre.

Finns det något att kontrollera innan eller är det bara att riva motorn och försöka återmontera växelarmen? 

Tar tacksamt emot fler tips och tricks :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns ett hål för skvallerstråle, se video nedan:

Hålet brukar alltid sättas igen av korrosionsrester och annat mög, pilla försiktigt med en ståltråd.

Växlingen är nog ett större problem, om växelstången inte lossat i skarven bakom gummipluggen eller du missat dra åt när du bytte impeller så kan den ha hoppat av under motorn.

Ganska vanligt att hävarmen under motorn går sönder eller att saxpinnen som håller växelstången på plats i hävarmen rostar sönder och växelstången är inte längre kopplad till växelspaken.

Men börja med att demontera växelhuset och återmontera samt kolla så du får allt på rätt plats innan du gör något annat.

Länk till reservdelskatalog men den kan vara fel eftersom jag inte har modellbeteckning, typkod och serienummer på din motor. Så här ser det ut:

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/yamaha/3-malta-15955/3-malta-31506/3mshs-690651/control-10692350

Om den lossnat eller hoppat under motorn  måste motorn lyftas av från riggen och då behöver man en ny packning. Försök inte laga trasiga packningar, köp en ny innan du demonterar motorn från riggen. 

Hela reservdelskatalogen till din motor får du fram genom att klicka på texten "Component List 3 (Malta) MS/LH" som är rödmarkerad.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

jag kollade på den filmen och tänkte att det borde jag ha. men min ser ut såhär och vi har samma motorkod som på filmen

och det hålet som syns på bilden går rakt upp till motorn.

båtmotor.jpg

skall kolla vid riggen så allt sitter som det ska, skall plocka av propeller och insuget för att se om det känns något när man lägger tryck på växelstången och samtidigt byter växel.

tack för svar återkommer om jag behöver riva loss motorn.

Redigerad av siffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall visst vara inom detta område någonstans, du får kolla noga med förstoringsglas och känna med en stor nål eller något liknande.

1687258940_Skrmavbild2025-08-05kl_22_04_03.png.a29756f11fc35e66de2c93d7a0fbdadc.png

Kolla på filmen igen, jag tycker det ser ut som ett liten antydan till hål vid pilen.

Har nog inte skruvat på mer än 2 eller 3 Yamaha Malta under mitt liv.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

okej lite update finns inget utlopp för vattnet. klöv för att kolla växel länkaget och vatten pumpen skickar upp vatten kyler motor underifrån i kyl kanaler sen rinner det ut genom riggen under vatten linjen. 

växel länkaget 6L5-44121-00-00 har smält när motorn gick varm och jag insåg att impellern behövde bytas. nu skall jag rota fram en sån på någons hylla 😮

båtmotor 2.jpg

båtmotor 1.jpg

Redigerad av siffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...