Gå till innehåll
tisdag 09 september 2025
johan_malmo

Däckgenomföring för bränsleslang, vattenskydda

Rekommendera Poster

Jag har en däckgenomföring för bränsleslang. Den är exponerad och när det regnar kommer lite vatten in här, både direkt och ledd av bränsleslangen. Det är inga stora mängder men tillräckligt för att stuvutrymmet ska sunka till sig av ökad luftfuktighet. Jag behöver en lösning där bränsleslangen går ut men regnvatten inte kommer in.

Vad är smartast? Svanhalsgenomföring? Bälg? Någon kåpa ovanpå? 

IMG_2701.JPG

IMG_2702.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev johan_malmo:

Jag har en däckgenomföring för bränsleslang. Den är exponerad och när det regnar kommer lite vatten in här, både direkt och ledd av bränsleslangen. Det är inga stora mängder men tillräckligt för att stuvutrymmet ska sunka till sig av ökad luftfuktighet. Jag behöver en lösning där bränsleslangen går ut men regnvatten inte kommer in.

Vad är smartast? Svanhalsgenomföring? Bälg? Någon kåpa ovanpå? 

Hej!

Ja man kan ju hitta synnerligen korkade lösningar när man köpt en ”ny” begagnad båt.

Jag funderar på om en kabelgenomföring går att trycka in i skrovgenomföringen och om man då kan trä bränsleslangen tajt inuti denna…

Annars har ju bland annat Biltema denna genomföringen i sitt marina sortiment, en sådan kanske kan passa? Dom finns i olika dimensioner.

En svanhals är väl bra, men den är dyr, tar upp en del plats.

Det billigaste quickfixet är ju att klämma in någon bra marintätningsmassa i genomföringen, men då har du ju ”limmat fast” slangen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...