martyn 0 Postad 1 Augusti Jag har idag en uttern 495ht med en 2takt 50hk Yamaha. Det är ju en gammal båt men med mycket fördelar oxå. Funderar på att byta upp mig så småningom, var först inne på en öppen br då det är rätt praktiskt när man är ute själv men ht har jag börjat gilla mer och mer då man bla kan välja sitta väderskyddad då det lätt blir snabba väderomslag. Uttern är väldigt stompig i vattnet vilket jag förstår har att göra med att den är flatbottnad, den är väldigt skramlig och bullrig under taket under körning samt känslig för om någon flyttar sig eller hur man sitter. Den är även låg till tak eftersom denna ht inte har nedsänkt golv under taket. Skulle jag byta till en nyare och bättre ht så vill jag komma ifrån ovanstående problem, har aldrig åkt någon annan äldre ht så jag vet exempelvis inte om alla är högljudda under tak? Har ni tips på bra ht båtar eller något annat tips är jag tacksam, kan tänka mig en prisklass upp till 150 men helst under 100 även om jag förstår att man kanske bör gå upp i pris för att få något bra. Drömmen är ju en 4takt då det skulle va så skönt att kunna glida fram lite ljudlöst på låg hastighet. Det som min gamle ht båt har som vi gillar är att det är en öppningsbar lucka i fören som underlättar på och avstigning, manövrering på egen hand och även tillför luft genomflöde vid färd , har som sagt inte provat annan ht båt men de flesta har ju ingen öppning i fören men å andra sidan lite mer rejäla skarndäck. Hur är dessa att lägga till etc på egen hand är det bökigt? Har lite funderat på br båt med körkapell men gillar ändå ht med riktiga fönster och bättre skydd. Skulle önska en u soffa i sittbrunnen så man får plats en del om man ex ska kunna sitta fika, bord är såklart ett måste. Men båten vill jag ska va skönt i sjön, inte stompig å slå, och inte vingla och kännas ostabil så fort nån rör sig. Kan man ha nått kylskåp, spis så är det såklart en bonus. Powertrim och tilt vill jag ha för det har jag inte tyvärr idag. Satt ditt fenor på motorn dock för enklare planing. Tacksam för lite råd och tips. Min båt är ju en gammal rackare och tittar jag på bilder på ht båtar känns det som de flesta dee väldigt lika ut, vill ju ändå uppleva en stor skillnad mot den gamla om jag byter. Så det inte känns som man typ köpt en lika dan men betydligt dyrare om ni förstår. Kikat lite på flipper 630ht, kan det va nått i jämförelse? Tacksam för tips och råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 297 Postad 1 Augusti Hej Du verkar ju vara inne på ett spår och vet vad du vill ha och det är ganska svårt att rada upp någon lista med båtar som du kan tänkas gilla. Gjorde en snabb koll på Blocket och där finns 169 HT-båtar mellan 5–6 m och 86 Ht-båtar mellan 6–7m, så det är bara att gå in och bläddra bland annonserna och se vad du gillar och kan tänka dig. Vad du ska undvika är ju samma skrovtyp som du har idag om du vill slippa "stompig" gång. Gällande prisklassen100–150 tkr så finns det gott om båtar men ju större och nyare båt/motor, desto högre blir priset. Kollade in ditt förslag Flipper 630 HT och det finns 14 båtar på Blocket där den billigaste låg på 125 tkr. När du hittat något du gillar eller kan tänka dig, så kan du ju återkomma och ställa frågan om det är någon/några medlemmar här på MG som har erfarenheter av just denna båt. Leta även upp tester i båttidningarna som finns online, vissa tester kostar några kronor att ladda ner men det kan det kanske vara värt. Annars brukar biblioteken ha båttidningar att låna ut. Vad som är viktigt när du tittar på båt (fysiskt) inför ett köp är: När båten står på land: Kolla efter ev. skador under vattenlinjen och skrovsidor men under vattenlinjen är viktigast. Lossa gärna bottenpluggen (dyvikan) och där skall vara torrt. Finns det självläns så kolla att gummiflärparna sitter där och är hela. Kolla motorns kondition och kolla så att det inte finns vatten i växelhusoljan och ev. skador på växelhus, skädda och propeller. Kolla motorns installation, är det ett proffs som installerat eller är det slarvigt utfört o.s.v. När båten ligger i sjön: Provkör och kontrollera motorns gång på alla varvtal. Kolla så att Powertrim & Tilt fungerar Kolla så att instrumenten fungerar Kolla eldragning, batteri och huvudströmbrytare. Bränsletank och om det är fast tank bör (skall) det finnas ett vattenavskiljande bränslefilter installerat. Ev. länspump om sådan finns, kolla installation och funktion. Är det rent och snyggt inne i båten och i förvaringsutrymmen. Säger säljaren att de inte kan sjösätta båten eller torrsätta om den ligger i sjön, så hade jag backat från att göra affär, kan finnas fel de vill dölja på ett eller annat sätt. Vad beträffar motor så är det viktigt att det finns instruktionsbok och dokumentation på service. En motor måste skötas för att den skall hålla och fungera. Långvarig körning i låg fart (tomgång) bör undvikas på 4-taktsmotorer då oljetrycket i motorn är lågt när motorn går på tomgång eller strax där över. Tomgångskörning sliter mer än körning på del-eller fullgas. Mercury Optimax/DFI är direktinsprutade 2-taktsmotorer men ryker minimalt och har betydligt lägre bränsleförbrukning samt lägre ljudnivå än en konventionell 2-taktsmotor. Annars spelar det ingen större roll vilket fabrikat det är på motorn, bara den är skött och fått regelbunden service. Hoppas du fått lite nyttig info av mitt svar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martyn 0 Postad 1 Augusti 18 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Du verkar ju vara inne på ett spår och vet vad du vill ha och det är ganska svårt att rada upp någon lista med båtar som du kan tänkas gilla. Gjorde en snabb koll på Blocket och där finns 169 HT-båtar mellan 5–6 m och 86 Ht-båtar mellan 6–7m, så det är bara att gå in och bläddra bland annonserna och se vad du gillar och kan tänka dig. Vad du ska undvika är ju samma skrovtyp som du har idag om du vill slippa "stompig" gång. Gällande prisklassen100–150 tkr så finns det gott om båtar men ju större och nyare båt/motor, desto högre blir priset. Kollade in ditt förslag Flipper 630 HT och det finns 14 båtar på Blocket där den billigaste låg på 125 tkr. När du hittat något du gillar eller kan tänka dig, så kan du ju återkomma och ställa frågan om det är någon/några medlemmar här på MG som har erfarenheter av just denna båt. Leta även upp tester i båttidningarna som finns online, vissa tester kostar några kronor att ladda ner men det kan det kanske vara värt. Annars brukar biblioteken ha båttidningar att låna ut. Vad som är viktigt när du tittar på båt (fysiskt) inför ett köp är: När båten står på land: Kolla efter ev. skador under vattenlinjen och skrovsidor men under vattenlinjen är viktigast. Lossa gärna bottenpluggen (dyvikan) och där skall vara torrt. Finns det självläns så kolla att gummiflärparna sitter där och är hela. Kolla motorns kondition och kolla så att det inte finns vatten i växelhusoljan och ev. skador på växelhus, skädda och propeller. Kolla motorns installation, är det ett proffs som installerat eller är det slarvigt utfört o.s.v. När båten ligger i sjön: Provkör och kontrollera motorns gång på alla varvtal. Kolla så att Powertrim & Tilt fungerar Kolla så att instrumenten fungerar Kolla eldragning, batteri och huvudströmbrytare. Bränsletank och om det är fast tank bör (skall) det finnas ett vattenavskiljande bränslefilter installerat. Ev. länspump om sådan finns, kolla installation och funktion. Är det rent och snyggt inne i båten och i förvaringsutrymmen. Säger säljaren att de inte kan sjösätta båten eller torrsätta om den ligger i sjön, så hade jag backat från att göra affär, kan finnas fel de vill dölja på ett eller annat sätt. Vad beträffar motor så är det viktigt att det finns instruktionsbok och dokumentation på service. En motor måste skötas för att den skall hålla och fungera. Långvarig körning i låg fart (tomgång) bör undvikas på 4-taktsmotorer då oljetrycket i motorn är lågt när motorn går på tomgång eller strax där över. Tomgångskörning sliter mer än körning på del-eller fullgas. Mercury Optimax/DFI är direktinsprutade 2-taktsmotorer men ryker minimalt och har betydligt lägre bränsleförbrukning samt lägre ljudnivå än en konventionell 2-taktsmotor. Annars spelar det ingen större roll vilket fabrikat det är på motorn, bara den är skött och fått regelbunden service. Hoppas du fått lite nyttig info av mitt svar. Mvh Pär Tack snälla! Oerhört bra och fina råd gällande båtköp, är inte så kunnig så dina råd va jättebra, skulle nästan ha med en sån som dig när jag kommer kolla på båtar men ska försöka kontrollera det du sa först på min egen båt, så kanske jag kan lära mig lite i lugn och ro. Tack oxå för rådet om motorn, ska kika på dessa optimax också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 41 Postad 1 Augusti Om det är just en HT du vill ha och med lucka så tycker jag att Uttern 5500HT är schysst. Den kan du hitta med 4takt men oftast Optimax. Ser att det ligger en ute nu med en Yamaha 115 och trailer med ett pris mitt i din pricerange 🙂 Den båten med 75hk som man kan hitta i bland, där tycker jag personligen att motorn är för klen för den båten. Vet att Uttern 520HT också är trevlig men lite mer till åren. Har kört den och även samma skrov som pulpetare med 90hk på, den tuffar på fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser