NilsOla 0 Postad 27 Juli Hej, Jag har problem med min utombordare och är tacksam för eventuella goda råd (Yamaha 2-takt 80A autolube). Mina egna färdigheter i detta är klart begränsade. Motorn har gått bra i sommar fram till när vi häromdagen skulle åka hem efter ett badstopp. Därefter skulle jag beskriva problematiken enligt följande: 1) Motorn startade inte när vi skulle åka hem. Tanken (fast tank) var fylld till ca 1/4. Vi fyllde då på med extradunken (20 l) och efter ytterligare några försök startade den till slut. 2) På vägen hem började motorn plötsligt tappa fart. Genom att successivt öka gaspådraget till fullt tog vi oss hem, men med betydligt lägre fart än vad gaspådraget normalt motsvarar. Jag upplevde också av motorljudet att den var på gränsen till att dö. Färden var bara ca 10 min. 3) När vi kom hem och sänkte farten för att angöra bryggan dog motorn efter cirka 30 sekunder på ”angöringsfart” men vi kunde glida in till bryggan. 4) Nu startar motorn (lättstartad) men när vi lämnar den på tomgång dör den efter någon eller ett par minuter. Direkt efter är den lättstartad igen men dör återigen efter en stunds tomgång, ofta kortare tids tomgång än vid första starten. 5) Om vi vrider upp gasen under tomgång upplever vi att den går något längre tid. 6) Jag har provat att lämna bryggan en gång, och då gick det bra att backa ut och vända upp, men när jag gav gaspådrag för att köra iväg dog motorn. Jag har rengjort bränslefiltret (fanns en mindre - mycket liten - mängd ”småkrafs” där) och bytt tändstiften utan förändring. Lägger med länk en film med motorn på tomgång där den dör på slutet. I början av filmen har jag vridit upp gasen något och sänker den sedan. Jag är mycket tacksam om någon har kloka råd angående vad det kan handla om och/eller vad jag bör göra härnäst. Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NilsOla 0 Postad 27 Juli Hej igen, Jag kan komplettera med att jag nu tog en titt på de nya tändstiften efter ca 20 min tomgångskörning, och de ser ut enligt nedan. Det med mest svart är det översta, det med näst mest är det mittersta och det som är nästan rent är det understa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 252 Postad 27 Juli Hej Låter inte så bra och den går inte på alla, plus att det skramlar ganska mycket om motorn. Du bör nog kontakta en båtmotorverkstad för felsökning men det lilla jag hört så ser det inte så ljust ut att den motorn går att rädda men det är ju mycket svårt att avgöra genom att lyssna på en filmsnutt och toppkåpan på. Hur länge har motorn skramlat? Skramlet kan komma från något som lossnat och skrapar emot svänghjulet men det kan även vara lager inne i motorn som skramlar. Sen går motorn inte på alla 3 cylindrar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NilsOla 0 Postad 27 Juli Tack Pär för snabbt svar! Jag har inte noterat att det varit något missljud tidigare. Motorn har gått bra hela sommaren, cirka 10-15 timmar. Trist om den är körd. Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 252 Postad 27 Juli Ja men tyvärr sånt som kan hända med gamla motorer. Kan ju vara något enkelt men som sagt svårt att avgöra med ljud på en flimsnutt, helt annat om jag suttit i motorbrunnen och lyssnat. Kontakta någon som kan Yamaha 2.takt i närheten så kanske de t.o.m. kör ut och kollar. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NilsOla 0 Postad 27 Juli 👍 Jag försöker få tag i någon kunnig på plats. Tack igen! Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser