Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
dannelind42

Mariner 25HP går ej stänga av

Rekommendera Poster

Har ett problem med min Mariner 25HP

årsmodell 1985-86 skulle jag tro.

den har en orange knapp man trycker in för att stänga av den, men när man trycker på den så är det som att motorn börjar kvävas men den vill inte stänga ner. Nån gång lyckas man, annars får man dra ut choken så där den. 

som jag förstår så jordas cdin när man trycker in knappen, har testat olika jordpunkter men inget bättre resultat

köpte en nödstopp på biltema men får exakt samma fel med den.. känns som att jorden är för svag för att döda cdin eller vad man ska säga, eftersom att man märker direkt man drar nödstoppen att motorn går sjukt dåligt men stänger inte av helt.

några tips ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ta en bild på typskylten på motorn som sitter på svivelfästet mellan upphängningsbyglarna eller skriv upp allt som står på typskylten, även bokstaven längst ner i hörnet.

Så kan jag se om jag får fram ett elschema, vilket man måste ha serienummer för att hitta rätt elschema, betydligt enklare att felsöka om man vet vart kablarna går.

Har du möjlighet att ta en bild hur du kopplat in nödstoppen du köpt?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Supersnällt !!

se bifogade bilder, ena anslutningen till nödstoppen går till jord, den andra går till vit kabel med blå rand på som går till CDIn 

IMG_1544.jpeg

IMG_1542.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ett elschema men det var tyvärr inte färger angivna, så det är inte mycket till hjälp.

Kan ju vara så att det är avbrott i den vita kabeln eller inuti CDI boxen.

Stoppen är inkopplad på primären som går in i CDI boxen och jag har för mig att det är den bruna kabeln och ihopkopplingen ligger inne i CDI boxen.

Du kan mäta resistans mellan den vita och den bruna kabeln på CDI boxen, där skall vara obruten krets.

Vit/röd kabel kommer från triggern och den har inte med stoppen att göra.

Orange är utgång från CDI till tändspole har inte heller med stoppen att göra.

Har man en multimeter med DVA uttag kan man mäta om det är primärspänning  ut i den vita kabeln och du behöver minst ha 200 DVA skala inställt. Har du inte DVA på multimetern är det risk att du förstör multimetern så är du osäker strunta i det.

Satt den svarta jordkabeln på plinten strax ovanför tändspolen?

Se till att det 100% jord och fritt från oxid.

Din motor har modellbetecking 25C och är från 1981, är samma som Yamaha 25C.

Yamaha original CDI: 695-85540-12

Sierra eftermarknadsdel: 11769511

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ett kopplingsschema med färger utsatt:

https://www.yamahaoutboardparts.com/forum/general-discussion/yamaha-outboard-forum/228384-tach-install-on-93-c40plrr

Skrolla ner lite på sidan så kommer bilden.

Visserligen från en nyare 40 hk med fjärreglage men det är samma tändsystem.

1= CDI box

2= Primärspole

3= Trigger (pulser)

12= Stoppknapp/nödstopp, här med Pink (rosa) kabel

W=  Vit kabel från CDI som går till fjärreglagets kopplingsskarv och vidare till tändningslås eller stoppkanpp om det är manuell start.

Detta är vad jag kan stå till tjänst med, lite tunnsått med elschema online för äldre Yamaha under 50 hk.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...