TubiFast 0 Postad 16 Juli Jag fick tag på en gammal plastbåt, och undrar om jag med en begränsad budget kan få den att se lite snyggare ut. Jag har läst litegrann och känner till att man kan slipa och måla, slipa och måla, men tror ni att tvätt + aceton och sedan rubbing och vax skulle göra någon skillnad för skrovet ovanför vattenytan? Vad gäller den gamla bottenfärgen så inser jag naturligtvis att den måste bort om jag skulle ha på något nytt på den ytan av skrovet, som epoxiprimer eller något annat. Båten kommer att ligga i en insjö, och jag har inte för avsikt att bottenmåla nytt. Behöver jag egentligen göra någonting alls med den ytan? Ja, en slätare yta ger mindre friktion mot vattnet, men det estetiska med den nedre delen av skrovet är kanske inte jätteviktig i nuläget. När jag köpte båten satt dyvikan inte iskruvad, och när bärgaren (ja, bärgaren) några km efter köpet drog upp släpet med båten på (efter att ett hjul pajat) så rann det ut en del vatten - båten ska ha stått på trailern ganska länge - hur mycket vatten kan man säga är normalt att det finns därinne? Det måste ha varit ett antal dl som rann ut. Kan tillägga att jag inte har kunnat se några hål i skrovet och att båten är 5 m lång. Jag tänkte försöka fräscha upp ruffen något genom att ta bort det mögliga tyget i taket och det mjuka material som sitter under tyget och som inte heller ser särskilt fräscht ut, och sedan kanske måla väggar, tak och golv. Vilken sorts färg vore lämplig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 927 Postad 16 Juli Det finns många sätt att snygga till båtar. Du kan ju börja med rubbing och polermaskin. En burk med Autosol är ju en bra början. I insjö brukar ju ogiftiga bottenfärger duga bra. Hur mycket vatten som det normalt sett skall finnas inuti en båt… ja det är lätt att svara på den frågan: exakt 0 ml är normalt, men få båtar är normala ur den synvinkeln. En av båtskrovets grundläggande egenskaper är nu den att det skall tränga undan vattnet, så att det blir (någorlunda) torrt på insidan. Emellertid så tål ju båtar vatten bra, även på insidan. Det man däremot kan vara rätt för är om det stått vatten i båten vintertid så det bildats frostskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 162 Postad 16 Juli Hej Jag är ledsen att behöva grusa dina planer på att "snygga till båt något" och jag är inte elak, jag är ärlig. På bilderna även om de har dålig upplösning och jag har inte världens bästa terminalglasögon, kan jag ändå se tecken på skador i gelcoaten som är ända in till glasfiberlaminatet. Det är gelcoaten som gör en båt tillverkad glasfiberarmerad polyester vattentät. Glasfibern suger vatten som en svamp och via kapillärverkan blir laminatet mättat med vatten, polyestern är däremot vattentät. På friborden syns flera tecken på böldpest som ytterst sällan går över vattenlinjen mer än i sällsynta fall då båten legat i vatten under lång tid med skador på gelcoaten under vattenlinjen. Men det kan även vara så att friborden på båten är lackade och då kan det röra sig om vatten som försöker ta sig ut genom lacken. Stick hål på de små blåsorna och se om det är vatten i dem. Kolla om friborden är lackade eller om det är gelcoat genom att smeta på lite färgborttagnings-medel alt. skrapa med en kniv. Vad beträffar vatten i dubbelskrov/dubbelbotten skall där vara lika torrt som i Atacamaöknen, alltså riktigt torrt. Men även ett vrak går att rädda om man tar sig tid och låter båten torka upp ordentligt. Leta upp alla skador på båtens botten och slipa dessa rent ända in till glasfiberlaminatet, sedan får båten stå och torka helst under tak eller ett primitivt tält eller en presenning som spänns upp som ett tält. Det viktiga är att det får inte komma vatten i närheten varken uppifrån eller under ifrån. Att bara snygga till lite och sjösätta är inte så bra alternativ. Har du en fuktmätare (annars köp en) kan du kolla fukthalten i laminatet och fukthalten skall ner till ca 15% innan kan du börja reparera skadorna. Men till att börja med skall du kolla extra noga under vattenlinjen och leta upp alla skador i gelcoaten. Ta gärna fler bilder när du slipat bort bottenfärgen på de inringade områdena, se bild nedan: Det som är inringat här måste slipas rent från bottenfärg och kontrolleras. Cirkeln i mitten ser ut att vara en rejält skada in till laminatet, De andra båda inringade områden ser ut som sprickor i gelcoaten. Ta gärna fler bilder, på hela båten, även akter och stäv. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 0 Postad torsdag kl 15:20 20 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det finns många sätt att snygga till båtar. Du kan ju börja med rubbing och polermaskin. En burk med Autosol är ju en bra början. I insjö brukar ju ogiftiga bottenfärger duga bra. Hur mycket vatten som det normalt sett skall finnas inuti en båt… ja det är lätt att svara på den frågan: exakt 0 ml är normalt, men få båtar är normala ur den synvinkeln. En av båtskrovets grundläggande egenskaper är nu den att det skall tränga undan vattnet, så att det blir (någorlunda) torrt på insidan. Emellertid så tål ju båtar vatten bra, även på insidan. Det man däremot kan vara rätt för är om det stått vatten i båten vintertid så det bildats frostskador. Tack för infon! Jag läste att det kan bli kondens i dubbelbotten på båtar, men säkert inte den mängd som fanns i min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 0 Postad torsdag kl 15:28 19 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Jag är ledsen att behöva grusa dina planer på att "snygga till båt något" och jag är inte elak, jag är ärlig. På bilderna även om de har dålig upplösning och jag har inte världens bästa terminalglasögon, kan jag ändå se tecken på skador i gelcoaten som är ända in till glasfiberlaminatet. Det är gelcoaten som gör en båt tillverkad glasfiberarmerad polyester vattentät. Glasfibern suger vatten som en svamp och via kapillärverkan blir laminatet mättat med vatten, polyestern är däremot vattentät. På friborden syns flera tecken på böldpest som ytterst sällan går över vattenlinjen mer än i sällsynta fall då båten legat i vatten under lång tid med skador på gelcoaten under vattenlinjen. Men det kan även vara så att friborden på båten är lackade och då kan det röra sig om vatten som försöker ta sig ut genom lacken. Stick hål på de små blåsorna och se om det är vatten i dem. Kolla om friborden är lackade eller om det är gelcoat genom att smeta på lite färgborttagnings-medel alt. skrapa med en kniv. Vad beträffar vatten i dubbelskrov/dubbelbotten skall där vara lika torrt som i Atacamaöknen, alltså riktigt torrt. Men även ett vrak går att rädda om man tar sig tid och låter båten torka upp ordentligt. Leta upp alla skador på båtens botten och slipa dessa rent ända in till glasfiberlaminatet, sedan får båten stå och torka helst under tak eller ett primitivt tält eller en presenning som spänns upp som ett tält. Det viktiga är att det får inte komma vatten i närheten varken uppifrån eller under ifrån. Att bara snygga till lite och sjösätta är inte så bra alternativ. Har du en fuktmätare (annars köp en) kan du kolla fukthalten i laminatet och fukthalten skall ner till ca 15% innan kan du börja reparera skadorna. Men till att börja med skall du kolla extra noga under vattenlinjen och leta upp alla skador i gelcoaten. Ta gärna fler bilder när du slipat bort bottenfärgen på de inringade områdena, se bild nedan: Det som är inringat här måste slipas rent från bottenfärg och kontrolleras. Cirkeln i mitten ser ut att vara en rejält skada in till laminatet, De andra båda inringade områden ser ut som sprickor i gelcoaten. Ta gärna fler bilder, på hela båten, även akter och stäv. Mvh Pär Tack svaret. Jag inser att jag har en del jobb framför mig, även om jag inte har några ambitioner att försöka få båten att se skitsnygg ut. Det viktigaste är såklart att den är sjöduglig. Ska skaffa en fuktmätare (kul att ha till veden också). Hur ser det ut under om man skrapar med en kniv och det är gelcoat? Om det är lack så förstår jag att man får bort lacklagret och ser att det är ett annat material under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 162 Postad torsdag kl 15:34 Gelcoat är mycket hårdare än lack och reagerar inte på lösningsmedel som t.ex. aceton vilket lackfärg brukar göra. Ta lite aceton på en trasa och håll emot där du misstänker att det är lackat, släpper det så är det lack. Men ofta ser man direkt skillnad på lackad yta och gelcoat. Det viktiga i detta fallet är att hitta alla skador och att båten får torka upp ordentligt innan man påbörjar reparation. //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 0 Postad lördag kl 15:43 Jag har inte kommit längre att jag köpt en fuktmätare, samt att jag tagit några fler bilder. Svårt när mobilkameran inte vill fokusera på objekt som är mycket nära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 0 Postad lördag kl 15:45 (redigerade) Tyvärr lite suddigt men på de två första bilderna här ser man att det har skrapats igenom helt. Fuktmätaren gav inget utslag alls. Redigerad lördag kl 15:47 av TubiFast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 162 Postad lördag kl 16:13 (redigerade) Såna här småskador är enkelt att fixa, bara bort med bottenfärgen och sen penslar man på topcoat i flera lager med lätt slipning mellan lagren. Inga genvägar med spackel av något slag, topcoat är bäst för det har det ju varit från början. Är det djupare skador måste man ev. laga lite med ett eller ett par lager glasfibermatta (tunna lager) och sedan topcoat över det. Slipa bort bottenfärgen, ja visst men det rycker ju som f.n och man själv kommer inte speciellt trevlig ut och sen ska man in i duschen som blir hur grisig som helst. Skrapa är inget bra alternativ, tar lång tid och det är risk att man repar botten i onödan och orsakar ytterligare skador som skall fixas till. Jag hade nog tagit bort all gammal j....a "skitbottenfärg" med färgborttagningsmedel för då ser man betydligt bättre. Lägg ut en gammal presenning under båten, smeta på färgborttagningsmedel, låt verka och sedan avlägsna rester med en slö spackel eller plastkskrapa. Sen leta igenom efter skador och laga alla på en och samma gång. //Pär Redigerad lördag kl 16:44 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 0 Postad lördag kl 17:32 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Såna här småskador är enkelt att fixa, bara bort med bottenfärgen och sen penslar man på topcoat i flera lager med lätt slipning mellan lagren. Inga genvägar med spackel av något slag, topcoat är bäst för det har det ju varit från början. Är det djupare skador måste man ev. laga lite med ett eller ett par lager glasfibermatta (tunna lager) och sedan topcoat över det. Slipa bort bottenfärgen, ja visst men det rycker ju som f.n och man själv kommer inte speciellt trevlig ut och sen ska man in i duschen som blir hur grisig som helst. Skrapa är inget bra alternativ, tar lång tid och det är risk att man repar botten i onödan och orsakar ytterligare skador som skall fixas till. Jag hade nog tagit bort all gammal j....a "skitbottenfärg" med färgborttagningsmedel för då ser man betydligt bättre. Lägg ut en gammal presenning under båten, smeta på färgborttagningsmedel, låt verka och sedan avlägsna rester med en slö spackel eller plastkskrapa. Sen leta igenom efter skador och laga alla på en och samma gång. //Pär Tack för infon, låter som att det inte blir särskilt svårt ändå. Vad gäller topcoat så verkar den annars vara till för skrovet ovanför vattenlinjen - men kan man också måla hela skrovet med den? Med exempelvis Biltemas polyuretanlack? https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/polyuretanlack-vit-075-liter-2000062802?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gad_campaignid=1603792037&gbraid=0AAAAADowiYjgEVaezwy-RYq4inodIQk8N&gclid=Cj0KCQjwhO3DBhDkARIsANxrhTpd-oT5Q429X5JsgwraCGj-cAaZN5ugXkHfbhy7bjrM3VZbATJkoUgaAqQ4EALw_wcB Skönt om man kan ha en och samma färg till hela skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 162 Postad lördag kl 17:45 Riktig TOPCOAT är GELCOAT med tillsatt 3–4% vaxlösning, inte att förväxla med lackfärg eller något annat. Googla på Topcoat resp. Gelcoat och köp på riktiga båtdelsbutiker. Vill inte gynna någon särskild men här finns bra anvisningar. https://www.seasea.se/plastningsguiden Eller går du till biblioteket och lånar böcker i ämnet, inte varken Youtube eller AI eller ChatGPT eller vad det nu heter🤔 //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 18 Postad lördag kl 19:43 (redigerade) 2025-07-16 vid 21:08 skrev Georg_Ohm: Det finns många sätt att snygga till båtar. Du kan ju börja med rubbing och polermaskin. En burk med Autosol är ju en bra början. Beträffande friborden och övriga gelcoatytor ovan vattenytan så fungerar det bra att före man ansätter slip- och muskelkraft med rubbing eller autosol, att tvätta med aceton som någon föreslagit, men det går också bra med oxalsyra, som lätt blandas från pulver från färgaffären, med vatten. Kanske känns som en lite "mildare" men fungerande metod. Redigerad lördag kl 19:45 av pannkaka 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser