Len_nart 0 Postad tisdag kl 11:05 Hittade den här på motorbädden under motorn. Någon som känner igen den och vet vart den ska sitta? Köpte motorn förra året men den går inte bra så jag tänkte att detta kanske kan vara anledningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 77 Postad tisdag kl 11:17 Hej Känner inte igen delen direkt, verkar vara någon form av backventil. Lite svårt att avgöra storleken utan annan referens än ådringen i träet. Ta en bild på motorn och motorns typskylt så jag vet vilken modell det gäller, finns flera olika Yamaha 30 hk 2-takt. Så återkommer jag om 25-öringen trillar ner... Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Len_nart 0 Postad tisdag kl 11:41 Tack för svar! Den är ungefär 1 cm i diameter (men ska mäta). Du ska få typskylten ikväll också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Len_nart 0 Postad tisdag kl 18:50 Jag lägger upp nya bättre bilder! Yamaha 30 DRO 6J8 L 550589 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 77 Postad tisdag kl 19:06 Den 3-cylindriga 500 cc 30 hk motorn ser jag på typskylten, B= 1992 Nej kan fortfarande inte placera delen som är någon form av backventil, det enda jag skulle kunna tänka mig är om den har suttit i locket till oljetanken eller möjligen nivågivaren. Ska kolla i reservdelskatalogen i morgon och se om jag hittar något. Inget som bör påverka motorns gång eller funktion. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Len_nart 0 Postad onsdag kl 06:11 Tackar för info! Bra att veta hur gammal den är! Jag har haft isär oljetanken. Så det skulle kunna vara jag som har ställt till det. Det står även "up" på delen så det ser ut att vara någon backventil som kan passa åt båda hållen. Hälsningar Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 77 Postad onsdag kl 07:05 Hej igen! Har kollat i reservdelskatalogen för motorn i fråga men icke något jag kan hitta som separat del, möjligt den ingår i någon annan detalj som t.ex. oljetanklocket, nivålarmet mm. Du får kolla oljetanken igen och försöka tänka tillbaka samt se om den passar någonstans. Helt klart är det en backventil av något slag men till vad? Är det luft eller vätska? Ganska många år sedan jag skruvade med dessa motorer och minnet sviker en ibland om det inte är något som man åtgärdat flertalet gånger och vet med all säkerhet vad det är. Går din motor illa? Kom med en beskrivning så bra och detaljerat det bara går, så ska jag se om jag kan ge dig några tips var du ska felsöka och åtgärda. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Len_nart 0 Postad onsdag kl 07:45 Tackar för svar! Ska ta isär oljetanken och kika där! Förra sommaren så gick motorn som den skulle ibland men ofta så började den "pumpa" när jag drog på gasen så jag trodde att den skulle släppa från akterspegeln. Men det gick hela tiden att köra den på låga varv. Jag hittade att infästningen till bensintanken inte var helt åtdraget och det blev inte fullt tryck i blåsan. Efter det blev det lite bättre, men inte bra. Då gjorde jag rent förgasarna med brake clean och tryckluft. Men det hjälpte inte heller. Då köpte jag ett begagnat set med förgasare på Tradera. Gjorde rent dem på samma sätt. Tänkte att jag borde åtminstone få ett annat fel med andra förgasare om det är det som är problemet. I helgen skiftade jag förgasare och testade på land och det verkade lovande. Sjösatte och körde 20 minuter. Funkade klockrent, så nöjd. Då tog grabben båten ut till en ö. Där var det stopp. Fick bogsera hem båten. Den går att starta om man trycker in knappen vid gasreglaget och ger den mycket gas. Men den dör direkt när man sänker till tomgång. Jag har beställt ett nytt membran till bränslepumpen. Tänkte att det kan vara något som påverkar tillförsel av bränsle till alla förgasarna. Har 8 liter bensin från förra året och 10 liter ny bensin i tanken. Om det kan vara gammal bensin som påverkar? Tanken står i ett utrymme i nivå under motorn och slangen till motorn är ny om än kanske onödigt lång. Väldigt tacksam för tips så att jag kan komma ut och fiska lite krabbor igen 😋 Hälsningar Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 77 Postad onsdag kl 09:11 Om vi börjar med bensinen: Spara aldrig bensin över vintern, dagens "bensin" har mycket kort/dålig lagringstid och håller sig inte färsk mer än någon månad. Därefter börjar den sakta men säker brytas ner och till slut bildas utfällningar av de tillsatser som finns i "bensinen". Bensinen innehåller idag från ca 5% etanol (98 oktan) upp till ca 10% etanol (E10/95 oktan). Dessutom innehåller bensinen andra tillsatser och utspädningar som t.ex. "Bionafta" som är estrar och vattenlösliga, inte bra i marin miljö. Mitt råd: Köp 98 oktan som innehåller <5% etanol och betydligt mindre tillsatser och bionafta än vad E10/95 oktan gör. Vissa bensinbolag bör man undvika när det gäller att tanka till båtmotorn, då de har mycket höga halter bionafta i "bensinen". I en personbil spelar detta mindre roll då man kör med den dagligen och hela tiden omsätter bensinen men i båtmotorn som inte används så ofta är detta förödande. Töm din tank och kör innehållet till miljöstationen. I tankarmaturen sitter ett dykrör som går ner till botten i tanken, skruva loss tankarmaturen och lyft upp den. I botten på dykröret sitter en sil, kolla den och rengör vid behov. Se (4) på bilden nedan. OBS! Blåsan är inte hård under körning då bränslepumpen arbetar och konstant suger bränsle genom slangen. Längden på slangen spelar ingen roll men bör inte överstiga 8–10 fot (2,4–3 m). Så länge slangen är hel och inte sitter i kläm samt snabbkopplingarna håller tätt, orkar bränslepumpen suga genom slangen. Däremot kan backventilerna i blåsan vara lite bråkiga ibland och detta märks genom att man inte kan pumpa men blåsan så den blir hård till slut. Förgasare: Du gjorde helt rätt som använde "Brake Cleaner" och tryckluft men gjorde du rent överallt? I förgasarna finns flera kanaler med liten diameter samt munstycken som måste rengöras noga. Det räcker inte med att spraya på lite brakeclean och blåsa med trycklyft, man måste skruva isär allt och kanske t.o.m. bada hela förgasaren i brakeclean. Ta dina originalförgasare och plocka isär helt och rengör noggrant. Var enda kanal och var enda munstycke måste rengöras. Skruva ut justersskruvarna för lågfartsblandning helt och demontera den "trekantiga" brickan på förgasarens ovansida, ta ut pluggarna och rengör dessa kanaler och hål. Håll koll på delarna så de hamnar på samma plats. Justerskruvna skruvas i lätt bottenläge och sedan backar man dessa 1,5 varv, det är grundinställning som sedan kan finjusteras när motorn går. Var försiktig med gummidetaljer som flottörhuspackning och bränslepumpmembran, de får inte bada i brakeclean, de sväller lätt och deformeras. När förgasarna återmonteras på motorn är det mycket viktigt att rullen på mittre förgasaren inte ligger an mot kamskivan, det skall vara lite spel mellan rulle och kam. Samtliga spjäll skall vara lika mycket öppna/stängda, kontrollera detta genom att skuva ut tomgångsskruven och kontrollera spjällen så att inte ett är mer öppet än de andra. Därefter justerar man tomgången med skruven på övre förgasaren. Angående begagnade förgasare: Det är inte säkert att de förgasare du köpt på Tradera är rätt, de kan vara till en helt annan modell med annorlunda bestyckning o.s.v. Det finns t.ex. två olika huvudmunstycken till förgasare som sitter på den motorn du har och det skiljer mellan olika serienummer. När du skriver "pumpar" när du drog på, menar du då att motorns varvtal varierade eller dog den och kom igång igen. Är det så att motorns varvtal ökar men inte farten? Vi kan börja så här så kan vi gå vidare sedan men köp inte en massa delar i onödan, gå logiskt och metodiskt tillväga. man kan aldrig gissa sig till ett fel och köpa del efter del kan bli dyrt i slutändan. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 442 Postad onsdag kl 09:22 14 timmar sedan skrev Len_nart: Jag lägger upp nya bättre bilder! Yamaha 30 DRO 6J8 L 550589 Jag Google Lens-sökte din bilder, och då kom detta upp, alltså tilluftventil i tanklock på motorcykel. Så det verkar stämma med vad som redan förslagits. https://kawasaki-auto.com/は-7/ Tipps är att översätta sidan till lämpligt språk. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 77 Postad onsdag kl 09:26 3 minuter sedan skrev No_jah: Jag Google Lens-sökte din bilder, och då kom detta upp, alltså tilluftventil i tanklock på motorcykel. Så det verkar stämma med vad som redan förslagits. https://kawasaki-auto.com/は-7/ Tipps är att översätta sidan till lämpligt språk. Det är bra med moderna funktioner ibland😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Len_nart 0 Postad onsdag kl 11:02 Tack så jättemycket för ditt utförliga svar Per! Blåsan har jag bytt. På den gamla ville inte backventilerna vara med. Då har jag en del att jobba med. Ny 98 oktanig bensin, kolla silen i tanken, och rengöring de luxe av original förgasarna. Jag har brake clean spray. Men det kanske finns i annan form också om man vill bada hela förgasaren? De små kanalerna i förgasaren. Ska man bara skölja eller ska man ta nån liten kardel an en kabel och sticka in för rengöring också? " När du skriver "pumpar" när du drog på, menar du då att motorns varvtal varierade eller dog den och kom igång igen. " Det var en liten klurig fråga! Men som jag uppfattade det så varierade varvtalet. Det höll på tills jag la i friläge. När jag la ut växeln så fortsatte motorn att gå och och jag kunde köra hem på lägsta gas. Men det här är jag faktiskt inte helt säker på. En fråga, ska man tömma förgasaren på vintern eller hur gör man bäst? En fråga om tvåtaktsolja också. En granne hade en fundering på om man skulle kunna använda ricinolja istället? Hälsningar Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 77 Postad onsdag kl 11:30 Brakeclean finns även i 5 liters förpackning hos välsorterade bildelsbutiker alt. hos Würth eller Veidec. Kan finnas 1 L också men du får googla och se vad du hittar. Känner du någon som har en ultraljudstvätt kanske du kan få låna den eller fråga någon bilverkstad om de kan tvätta i ultraljudstvätt. Angående de små kanalerna kan man pilla försiktigt med en tunn ståltråd men absolut inget som kan gå av som trästickor eller plast och använder man ståltråd så får den absolut inte fastna. Det brukar räcka med tvätt och blåsa rent. Använd inte några frätande tvättmedel som diskmaskinspulver eller ättika! Att en motor vandrar i varvtal under belastning kan bero på flera olika orsaker men vanligast är bränslebrist eller tändningsfel (glappkontakt någonstans) men kan ibland bero på att gumminavet i propellern håller på att tappa vulkningen och slirar i ytternavet, då rusar motorn upp och det känns att den tappar fästet. Sen om man t.ex. drar av lite på gasen får navet fäste igen och motorn rycker till då propellern börjar driva. Man kan ibland se på trycknavet och brickorna att propellern slirat. Jag fick lära mig redan som liden påg att man alltid skulle köra slut på bränslet i förgasaren /förgasarna när man kom in i hamn. Så man kopplade ur snabbkopplingen när man börjar närma sig båtplatsen, förtöjer och låter motorn gå tills den stannade själv eller man stängde av med stoppknappen. Detta var oftast för att det inte skulle rinna bensin ur förgasaren/förgasarna när man tiltade upp motorn och slippa onödigt kladd under kåpan samt fult bensinspill i hamnen. Inför vinterförvaring, ja kör alltid slut på bränslet samtidigt som man sprutar in konserveringsolja i förgasarhalsarna medan motorn går på hög tomgång (ca 1000 r/min). Det ryker men oljan hamnar där den ska, d.v.s. i lagren inne i motorns vevhus och inte bara i cylindrarna. Tvåtaktsolja: ABSOLUT INTE RICINOLJA! Det används endast i högvarviga tävlingsmotorer som körs på metanol eller nitrometanol. ENDAST 2-TAKTSOLJA MÄRKT TC W 3 i utombordsmotorer Inte ens syntetisk 2-taktsolja är lämplig i standard utombordsmotorer, syntetolja används bara i tävlingsmotorer som varvar upp till 7000–7500 r/min på fullgas, som mitt alterego "Mercury 44 XS". Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser