Anton93 0 Postad söndag kl 05:02 Hejsan, undrar om någon här kan tänkas veta vad för båt jag har. Bredd 1.70 och 4.65 lång. Kort rigg Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 67 Postad söndag kl 15:06 Hej Jag har rotat igenom alla mina pärmar med gamla båtbroschyrer från 1970-talet och fram till mitten av 1980-talet men inget som är på pricken likt. Efter ca 1985 så höjde de flesta båttillverkare akterspegelhöjden från 381 till 508 mm (från kort rigg till lång rigg) på modeller som hade mer än 10 hk som max motoreffekt, detta för att öka säkerheten. Kommer inte riktigt ihåg om det var lagkrav på lång rigg om motorn var över 10 hk men något var det. Finns de som är ganska lika men måtten stämmer inte riktigt, antingen är de 4,65 men bredare eller så är de 4,65 och smalare. Vissa är 4,55 långa och 1,70 breda... Den som är mest lik är RYDS 460 (TRISS 46) och tror de har sitt ursprung i JOFA Havsbris, dessa båtar har måtten 4,55 x 1,75 men det stämmer ju inte med dina mått. Har för mig att det var några formar som kom på vift under sent 1980-tal eller tidigt 1990-tal då OMC ägde RYDS och för att förhindra varumärkesintrång gjordes viss förändringar så att det inte var på pricken likt originalet. Mät en gång till och lyft gärna av motorn så det blir lättare att mäta längden i mitten av båten. Bredden mättes oftast där årklykorna sitter för där brukar denna typ av båt vara bredast. Mät även akterspegelhöjden, lodrätt inte längs med, se bild nedan: Men tittar man på bilderna så ser det ju onekligen ut att vara kort rigg. Finns det ingen typskylt någonstans? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Anton93 0 Postad söndag kl 19:09 Nu har jag varit ute och mätt mer noggrant med lite hjälp. Längden var faktiskt bara 4.60 och bredden var 170. Akterspegeln fick jag till 410 mm Har letat över allt på hela båten men jag hittar inte en enda typskylt. Bara två gamla klistermärken där det stod vk Marincenter på men det hjälper ju inte mig😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 excel319 549 Postad måndag kl 07:04 11 timmar sedan skrev Anton93: Nu har jag varit ute och mätt mer noggrant med lite hjälp. Längden var faktiskt bara 4.60 och bredden var 170. Akterspegeln fick jag till 410 mm Har letat över allt på hela båten men jag hittar inte en enda typskylt. Bara två gamla klistermärken där det stod vk Marincenter på men det hjälper ju inte mig😅 Det finns ett företag som heter VK Marincenter och som sålt båtar i många år. De säljer nu Sandström-båter och det märket har också funnits i många år, så det kanske är en gammal Sandströmsbåt du har? Jag har inte någon koll på hur de såg ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Mercury_44XS 67 Postad måndag kl 08:09 1 timme sedan skrev excel319: Det finns ett företag som heter VK Marincenter och som sålt båtar i många år. De säljer nu Sandström-båter och det märket har också funnits i många år, så det kanske är en gammal Sandströmsbåt du har? Jag har inte någon koll på hur de såg ut. Ja varför inte. Sandström Innovation verkar vara "gamla" Uttern eftersom de har samma adress Norrlångträsk, Kåge. Skicka ett mejl med bilder till Sandström, nedan länk till kontaktinfo: https://sandstrombatar.se/om-oss-kontakt/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0 Anton93 0 Postad måndag kl 11:53 Jag tackar så hjärtligt för all hjälp och information som jag blivit erbjuden! Jag tar och mejlar Sandström och hör med dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hejsan, undrar om någon här kan tänkas veta vad för båt jag har.
Bredd 1.70 och 4.65 lång. Kort rigg
Tack på förhand
Dela detta inlägg
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser