simonaronsson 0 Postad fredag kl 15:35 (redigerade) Tjena! jag har stött på problem med min båt motor som jag inte blir bukt med. motorn varvar ej helt ut när man kör sakta sen när man väl har nötat med full gas så stiger den i fart väldigt sakta tills runt 15 knop då kommer typ effekt kurvan och sen efter det går den hur bra som helst den är alltså bara ”böig” fram tills 15 knop sen går det bra.. varför böar den vid gaspådrag bara i låga hastigheter? har gjort rent alla 3 förgasarna ställt in luftskruven och tomgång osv, bytt tändstift. bytt bränsle slangen och bränsle filtret. bytt propeller. rengjort bensin tanken. kan det vara bränsle pumpens membran?som är dåligt eller dylikt då jag öppnade upp den nyligen och den såg fin ut eller är det så långsökt att kompressionen i nån cylinder är dålig? tackar på förhand om tips! Redigerad fredag kl 15:38 av simonaronsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 23 Postad fredag kl 16:31 Hej Behöver lite ledtrådar till vad du har för motor, det enda jag vet hittills är Mercury, 60 hk och 3-cyl. med 3 förgasare. Då finns det två olika modeller att välja mellan 849 cc modellen som kom 1991 och tillverkades t.o.m 1996. Den andra är 967 cc modellen som kom 1997 och tillverkades t.o.m. 2004. Serienummer på motorn? Behöver ditt serienummer så kan jag kolla specifikationer, inställningar mm. Demonterade du förgasarna från motorn och plockade isär totalt? Hur gjorde du rent förgasarna? Berätta hur du gjorde och vad du använt. Du skriver att du bytt propeller, vad har du får båt och vilken stigning har du på propellern? Reservdelsnummer hittar du i navet där muttern sitter eller mellan bladen, där brukar även stå diameter x stigning, t.ex. 10 3/8 x 13. Jag behöver veta båtmodell för längd/bredd och vikt för att se om du har rätt propeller. Tacksam om du kan svara på mina frågor de uppgifter jag behöver så återkommer jag med tips. Du kan ta en bild på motorns typskylt så finns serienumret där. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonaronsson 0 Postad fredag kl 17:12 (redigerade) 45 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Behöver lite ledtrådar till vad du har för motor, det enda jag vet hittills är Mercury, 60 hk och 3-cyl. med 3 förgasare. Då finns det två olika modeller att välja mellan 849 cc modellen som kom 1991 och tillverkades t.o.m 1996. Den andra är 967 cc modellen som kom 1997 och tillverkades t.o.m. 2004. Serienummer på motorn? Behöver ditt serienummer så kan jag kolla specifikationer, inställningar mm. Demonterade du förgasarna från motorn och plockade isär totalt? Hur gjorde du rent förgasarna? Berätta hur du gjorde och vad du använt. Du skriver att du bytt propeller, vad har du får båt och vilken stigning har du på propellern? Reservdelsnummer hittar du i navet där muttern sitter eller mellan bladen, där brukar även stå diameter x stigning, t.ex. 10 3/8 x 13. Jag behöver veta båtmodell för längd/bredd och vikt för att se om du har rätt propeller. Tacksam om du kan svara på mina frågor de uppgifter jag behöver så återkommer jag med tips. Du kan ta en bild på motorns typskylt så finns serienumret där. Mvh Pär hej! serie numret är op235978 eller med en nolla svårt att se riktigt vad det ska vara på serie brickan jag plockade ner alla 3 förgasare öppnade upp dom och tvättade rent alla ''rör'' och huvud munstycken med break cleaner och blåste rent huvud munstyckerna med kompressor luft. tillverkade egna packningar till alla förgasare då dom gamla hade spruckigt. båt info.. jag har en ryds 495 gt som är lite ombyggd efter fiske båts alternativ som kastdäck omgjod styr pulpet. längd 4,95m bredd 1,9m vikt 320Kg är orginal proppellerna jag satte på var följande.. Diameter 10 1/4 Pitch 14 Blades 3RH Material AL Mvh simon Redigerad fredag kl 17:17 av simonaronsson la till en bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 23 Postad fredag kl 17:54 Tack för info Om vi börjar med propellern är den nog ett gränsfall. Vad varvar motorn på full gas när du är själv och motorn går ok? Hur högt är motorn monterad? Sitter motorn för djupt monterad blir motståndet högre och det går tyngre. Figur 8-8 eller 8-9 passar bra till din Ryds 495. Hur ställde du blandningsskruvarna? Går motorn bra på låg tomgång och upp till 1500 r/min? Var det mycket avlagringar/skit i förgasarna? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simonaronsson 0 Postad fredag kl 18:17 11 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Tack för info Om vi börjar med propellern är den nog ett gränsfall. Vad varvar motorn på full gas när du är själv och motorn går ok? Hur högt är motorn monterad? Sitter motorn för djupt monterad blir motståndet högre och det går tyngre. Figur 8-8 eller 8-9 passar bra till din Ryds 495. Hur ställde du blandningsskruvarna? Går motorn bra på låg tomgång och upp till 1500 r/min? Var det mycket avlagringar/skit i förgasarna? //Pär motorn sitter nog monterad 8-8 eller 8-9 det hade fastnat röd packnings massa i ett av förgasar munstryckerna nu när jag gjorde rent den igen för andra gången på 1 månad ( försökte laga packningen med packnings massa som har sugits ner i munstycket visade det sig) vilket jag trodde var hela det hära problemet. utöver den röda mass strängen var dom rena. hela grejen är så här jag gjorde en förgasar service och proppeller osv och tändstifts byte nu innan säsongen började.. innan jag började pilla gick den hur bra som helst men den var seg startad som tusan, behövde ibland använda start gas.. sen har min rpm mätare fått frispel den mäter ej alls ibland men vet att den har legat på runt 8000 när det är fullt gas pådrag när båten har gått bra. blandnings skruvarna är ställda strax över 1,5 varv på alla 3 båten går klockrent på tomgång osv båten går hyfsat bra på låga varvtal den blöddrar lite när man gasar lite men inte mycket. det är främst när man gasar emot full gas den böar ur och inte liksom får in effekt kurvan sen hittar motorn ''effekt kurvan'' i runt 14 knop sen efter det går den jämnt och fint fram tills max fart runt 24-27 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 23 Postad lördag kl 07:13 Jag skulle rekommendera dig att beställa hem nya packningar till förgasarna och rengöra dom en gång till för att vara helt 100% rena och fria från silikonrester. Alla typer av packningsklister, silikon, packningsmassa är "big no no", bättre att köpa nya packningar och slippa allt onödigt kludd. Nedan en bild på förgasaren igenomskärnig från Mercury Marine Service Training Notebook. Det är viktigt att det smala röret (e) på bilden är rent, det transporterar upp bränsle till lågfarts- systemet som sitter överst i förgasarna. Kolla om du har en rak tunn ståltråd som går i röret utan att fastna, använd den isf. för att rensa. När motorn går på låg tomgång går den på de båda första hålen (o) och blandningsskruven reglerar mängden. Du hade gjort grundinställningen helt rätt, d.v.s 1 1/2 varv sen kan man ju efterjustera för att få optimal tomgång. Som bilden ovan visar går motorn på mellanregistret ca 1500-2500 r/min då hålen (o) och (a) arbetar. Det är här man behöver ha helt 100% rent om det är som du beskriver. Du skrev att varvräknaren flippar ur, kolla alla anslutningar och skarvar i kabelstammen så de är ok. Kolla även likriktaren, där tar varvräknaren sin signal. 8000 r/min? Du måste ju ha sluntit med fingrarna när du skrev det😀 Motorn skall varva helst 5500 r/min med dig själv i båten och ev. medpassagerare, är ni flera ombord eller mycket last kan man godta ner till 5000 r/min. Varvar den bara 5000 r/min med dig ensam ombord har du för hög stigning på propellern och går du ner en tum i stigning ökar motorvarvet ca 200–250 r/min. En rostfri propeller ger något högre varvtal med samma stigning som aluminium, dessutom bättre grepp och klarar högre monteringshöjd. Men först ska du få motorn till att gå bra och accelerara utan tvekan. Kollade du dykröret i tanken när du rengjorde den? Där sitter en sil i nylonduk som kan vara full av skräp... Spara inte på gammal bensin, blir snabbt dålig i fuktig miljö och växlande temperaturer, du kan med fördel köra på 98 oktan som har <5% etanol och mindre andel bionafta. Lycka till! Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser