Gå till innehåll
tisdag 09 september 2025
Albina158

VP MD3B vill inte starta

Rekommendera Poster

879676950_Skrmavbild2025-09-04kl_13_34_25.png.b7d090b89cc09f3598d85d4fd9191804.png

1. Koppla loss gaffeln från växelarmen vid röda pilen.
  2. Lägg backslaget i neutralläge.
  3. Lägg fjärreglagespaken i neutralläge.
  4. Justera in gaffeln så att den passar och säkra den med sprinten.
  5. Prova om det fungerar...

Svårare än så här är det inte.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har allt varit där och petat men sprinten är väldigt svår att få ur, trots att vi lyckats flytta låsfjädern år sidan. Där finns ju lite gänger kvar på stången som borde gå att skruva in. Vi har även försökt flytta "ställmuttrarna" som finns längre in på stången, men de är också svåra att rubba trots 5-56. 

Önskar det vore så enkelt som du säger, men vi får väl ge det ett nytt försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Albina158:

Därför att vi prövade, som jag skrev om tidigare, att flytta växelspaken bakåt. Då fungerade det hur fint som helst att få in fram, back och neutralläge. Det var bara det att "klicket" för neutralläge hamnade längre bakåt, alltså inte vid strecket mellan växelspak och gasen. Nu har vi flyttat tillbaka växelspaken, dock inte så långt att den når ner i instrumentbrädan. Nu ligger "klicket" vid strecket men neutralläget ligger lite längre fram. 

För att svara på din fråga: Innan vi rörde växelspaken låg neutralläget längre fram än vid strecket. När växelspaken var vid strecket snurrade motoraxeln.

Mig veterligen finns inget "klick" i reglaget så det förstår jag inte riktigt vad du menar. Det du kallar strecket är ingen markering för spakarnas läge utan en metallbygel som håller ihop reglagets två halvor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Albina158:

Vi har allt varit där och petat men sprinten är väldigt svår att få ur, trots att vi lyckats flytta låsfjädern år sidan. Där finns ju lite gänger kvar på stången som borde gå att skruva in. Vi har även försökt flytta "ställmuttrarna" som finns längre in på stången, men de är också svåra att rubba trots 5-56. 

Önskar det vore så enkelt som du säger, men vi får väl ge det ett nytt försök.

5-56 är inget smörjmedel, använd rostolja och låt verka över natten för att lossa grejerna och smörj sedan med ex. motorolja eller fett. Det bästa är ju att smörja alla rörliga delar innan dom rostar fast:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Albina158:

Vi har allt varit där och petat men sprinten är väldigt svår att få ur, trots att vi lyckats flytta låsfjädern år sidan

Sprinten kan vara så sliten att den inte längre linjerar med hålet. Försök pressa armen lite fram/bak samtidigt som du vrider sprinten. Jag fick byta min sprint för några år sedan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Rascal:

Mig veterligen finns inget "klick" i reglaget så det förstår jag inte riktigt vad du menar. Det du kallar strecket är ingen markering för spakarnas läge utan en metallbygel som håller ihop reglagets två halvor.

Har du samma reglage och manöverspakar som jag har? Se  bild . Det jag menar med "klick" är att det känns som ett motstånd sen blir det lättare och sen blir det ett litet motstånd igen. Det har jag tolkat som ett "klick"=läge för att man ska veta var neutralläget är. Måste fråga: Om man inte har något "klick" och strecket på reglaget inte är en markering för neutralläget, hur vet man då när man har lagt in neutralläge?

20250825_164045.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Albina158:

Har du samma reglage och manöverspakar som jag har? Se  bild . Det jag menar med "klick" är att det känns som ett motstånd sen blir det lättare och sen blir det ett litet motstånd igen. Det har jag tolkat som ett "klick"=läge för att man ska veta var neutralläget är. Måste fråga: Om man inte har något "klick" och strecket på reglaget inte är en markering för neutralläget, hur vet man då när man har lagt in neutralläge?

20250825_164045.jpg

Ja, jag har exakt samma typ av reglage och backslag som du har sedan 43 år så det har blivit en och annan växling:)

Reglaget har ingen aning om du har friläget i eller inte, däremot kan man känna en skillnad i rörelsen på spaken men den härstammar från delarnas rörelse nere i backslaget.Det går alltså att justera med vajerjusteringen så att spaken står rakt upp eller lutar framåt eller bakåt vid friläge. Problemet är att när dom kullager som jag tjatar om blir slitna så ökar kravet på spakrörelse och då landar man så småningom i att spaken går ner i instrumentbrädan innan inkoppling sker. Jag har bytt kullagren i mitt backslag 2 ggr men då har min motor faktiskt gått drygt 7000 timmar. (7175 timmar sist jag tittade på timräknaren) Problemet är att kullager inte är gjorda för att belastas sidvägen vilket dom här blir varje gång man växlar och om vajer/reglagtrycket ligger kvar under gång.

Vet inte var i landet du befinner dig men är du i närheten av Stockholm kan du komma hit och titta på mina gamla kullager. Ingen vacker syn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du har samma reglage och backslag, har du även samma motor som jag har (MD3B) ? Vi har ju pratat en del om instruktionsböcker och du skrev att du har orginalböckerna, men jag fick aldrig klart för mig om du har exakt samma motor. Men det kan ju skilja en del mellan motorerna ändå, eftersom det är olika årsmodeller antar jag. Vad fint att ha haft motorn nästan från början, förstår att den är väldigt välskött och fin. Den jag har har haft fyra olika ägare bara sen 2016, innan dess vet jag ingenting. De kan inte ha varit särskilt glada i att meka för allt är fastrostat och tar längre tid att fixa än man räknat med. Å andra sidan kanske det är ett bevis på att motorn har fungerat och man har inte behövt skruva så mycket? Beror på hur man ser det...

Vad det gäller kullagren: Är det skissen på sid. 30, fig.57 i "Verkstadshandbok MD1B-MD2B-MD3B marina dieselmotorer "som gäller? Ser inte så lätt ut att byta kullager och är verkligen inget jag skull ge mig på 😊. Beundransvärt att du har bytt två gånger. Fixar du allting själv? Tack för att du svarar på mina inlägg, är verkligen tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Albina158:

Kul att du har samma reglage och backslag, har du även samma motor som jag har (MD3B) ? Vi har ju pratat en del om instruktionsböcker och du skrev att du har orginalböckerna, men jag fick aldrig klart för mig om du har exakt samma motor. Men det kan ju skilja en del mellan motorerna ändå, eftersom det är olika årsmodeller antar jag. Vad fint att ha haft motorn nästan från början, förstår att den är väldigt välskött och fin. Den jag har har haft fyra olika ägare bara sen 2016, innan dess vet jag ingenting. De kan inte ha varit särskilt glada i att meka för allt är fastrostat och tar längre tid att fixa än man räknat med. Å andra sidan kanske det är ett bevis på att motorn har fungerat och man har inte behövt skruva så mycket? Beror på hur man ser det...

Vad det gäller kullagren: Är det skissen på sid. 30, fig.57 i "Verkstadshandbok MD1B-MD2B-MD3B marina dieselmotorer "som gäller? Ser inte så lätt ut att byta kullager och är verkligen inget jag skull ge mig på 😊. Beundransvärt att du har bytt två gånger. Fixar du allting själv? Tack för att du svarar på mina inlägg, är verkligen tacksam!

Jag har den mindre 2 cylindriga motorn MD-2B som till stor del är lika med din. Det är dock exakt samma backslag.och jag har även skruvat med min kompis MD-3B motor.

Det är skissen fig  57 som visar backslaget. Dock skulle man behöva en sprängskiss för att förstå hela numreringen.  Men dom kullager jag talar om sitter ovanför siffran 19 och till vänster om siffran 21 på samma axel och är likadana.

Om det är beundransvärt 🙏 att byta dom själv vet jag inte men jag fixade det och har även gjort övrig service och det som behövts göras genom åren. Snålhet och envishet är bra egenskaper i samband med motormek. Lite tekniskt förstående skadar väl heller inte men datorer/telefoner är obegripliga😠.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...