Ruttger 1 Postad 14 April Ser att det finns många inlägg i detta ämne, men finner ingen som beskriver denna konstruktionen (se bild). Det läcker cirka en liter per timma under gång, eftersom en frenetisk aktivitet på rodret krävs för att hålla kursen (kan vara ett separat ämne?). Vid "stillasittande" läcker det inget. Vrid på ratten, så droppar det. Hur angriper jag detta på bästa sätt? Skilsö 23 -82 Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad 14 April Själv kan jag bara bistå med en spekulation. Tätningen utgörs troligen av en taljfläta inuti nedre del av "muttern". Inget ska gängas nedåt på det lodräta röret. Jag skulle nog försöka att hålla i den nedersta ogängade ringen med en rörtång och försiktigt skruva åt muttern. Den översta ringen med en fyrkantskruv från sidan är väl för att hålla uppe roderaxeln i lämplig nivå. Ser inget fett där... Det kanske inte behövs. Vrid inte för hårt, innan nån annan kanske tipsar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad 14 April Google är en vän... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad 14 April (redigerade) Klicka på rubriken. Och i ditt fall tror jag att du först måste lossa på fyrkantskruven och föra ringen som den sitter i uppåt. Så lossa den sexkantiga muttern/koppen. I den verkar det finnas tätsnöre /gland. Palla under rodret först, så inte hjärtstocken glider nedåt. Redigerad 14 April av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruttger 1 Postad 14 April Snyggt! Tackar o bockar 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruttger 1 Postad 23 Maj Nu blev det såhär; lossade fyrkantsskruven med mycket hjälp av varmluftspistolen och WD-40. Ringen som den sitter i gick inte att rubba, gav upp på att flytta den uppåt på axeln. Pistolen gick sedan på det gröna stycket metall. Efter en 10-15 minuter av försök m rörtång (höll om nedersta ”kragen”) och polygrip (höll om översta muttern) och pistolen, så fick jag dragit åt (righty tighty) den övre muttern lite granna (osäker på måttenhet och skala - men från kl 4 till 6 på klockan = 1/6-dels varv?😆). Kändes som att det gick hyggligt lätt o fick räcka. Kände efter på ratten o den löper runt fint. Knackade neråt på övre kragen i syfte att få den att även fortsättningsvis ligga dikt an mot övre muttern. Tog vattenbeständigt axelfett på fyrkantsskruven, tryckte in lite i skruvhålet, skruvade fast. Det sistnämnda skedde på plötslig ingivelse från ovan. Fettet alltså. ”Kan väl inte skada”. Hoppas det inte sprutar som en fontän vid sjösättningen på måndag. Tack för vänliga inlägg. Slutresultatet bifogas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser