Leonardo 15 Postad 13 April Som sagt, är det nån som hunnit testa Internationals B-free? Verkar ju intressant, men det hade ju varit fint att få en recension innan man målar själv. Inte aktuellt i år, men nästa år åker all färg av och då hade det varit ett bra alternativ med en sån färg. Eftersom jag seglar på Västkusten så vill man ju helst veta att färgen funkar innan man målar på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 13 April Jag är ganska säker på att den är tänkt för snabbare motorbåtar, som "skrubbar" av påväxten med hjälp av vattenflödet. För en förhållandevis långsam segelbåt, på västkusten, har jag svårt att se att det skulle kunna fungera. Men, jag kan ha fel... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leonardo 15 Postad 13 April Du har säkert rätt i det. 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leif_ivan 2 Postad 19 April Köpte min Maxi Racer i Kungshamn för ett par år sen och seglade hem till Nävekvarn vid Bråviken. Dren hade en rejäl dos västkust färg som åkte bort. Provade två år med Epoxifätg och skrubba mm. Well jag fick en fin epoxibotten - men fick slita vart år. Frukt jobbigt trots mkt hård epoxi. Förra året målade jag med International B -free efter konstens alla regler. Valde vitt för att allt skulle synas - och så är det snyggt. Tog upp båten i första veckan augusti och spolade av. Helt lysande rent. Tog sen upp båten 15 oktober. Spolade med högtrycksspruta och sen var den helt ren. Alltså seriöst. Makalöst bra. Nu i vår har jag målat lite på ett par fläckar som släppte lite. Mkt lätt arbete på 1 - 2 tim ca nästa år kommer jag slipa lätt med 120 och måla ett lager. Både billigt och bra. Mkt nyfiken hur det blir på västkusten. Troligen blir det mer tulpaner men de fäster lika dåligt. skulle var mycket kul att höra andras erfarenheter. För mig är det en total gamechanger! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 19 April Att det är lättare att göra båten ren när man tvättar är ju en sak, men syftet med bottenfärg är ju att förhindra påväxt. Påväxt som gör båten långsammare, sämre på höjdtagning och allmänt sämre i alla rörelser. Det låter ju inte som om färgen klarar att hålla påväxt borta då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser