mikaojje 61 Postad 9 April Jahopp, Jotun verkar ha lagt ner sin försäljning till privatpersoner i Sverige 2025. Har alltid målat drevet med Jotun Aqualine? Vad ska man måla med nu? eller inte alls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 146 Postad 9 April Jag har provat det mesta - inget är jättebra... Det växer brun sörja på alla jag provat och kör man för lite kommer även de små snäckorna. Mitt drev är 25 år och kompisens är 35. Jag har problem med att färgskiktet nu är för tjock, vilket gör att det flagnar av. Kompisens 10 år äldre drev har inte detta problem. Skillnaden ligger i vilken färg och hur det målats. Mitt drev är penselmålat många gånger vilket ger ett tjock lager färg. Kompisen har sprayat i alla år. Det viktigaste verkar att vara att få VP´s originallack att stanna kvar. Alltså får det inte flagna och bli för tjockt. Man ska vara försiktig med att växla mellan olika färger och säkerställa att man tvättar med rätt lösningsmedel (til använd färg). Jag använder internationals propodrevspray. Inte för att den är bäst, men den är lätt att få tag i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 880 Postad 9 April Så här gör jag med Internationals drevfärg på sprayburk grå. Styrbords drev på bilden är från förra året med samma färg som Babords drev på bilden. La ner mycket tid på att slippa lätt och tvättade noga innan jag la på Mercrusiers svarta färg (ja, på Volvo dreven, bättre grundfärg än Volvos). Sen ETT lager propfärg. I år, slipa lätt och acetontvätta, på med ETT lager igen. Hade väl 3 till 5 snäckor på anoder och bultar, dreven såg ut som spetälska, men färgen gör sitt jobb här på Ostkusten iallafall. Ingen brun sörja eller slem. Men precis som @ThomasVikhogskriver så finns det ingen färg som skyddar 100% om båten ligger stilla i veckor i marvatten. Gäller att gå med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser