Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Gäst Daniel lundin

köpa segelbåt i tyskland?

Rekommendera Poster

Gäst Daniel lundin

Någon som har erfarenhet från båtköp i tyskland? finns det några firmor som är bra tex om man ska köpa en Bavaria 30?? hört talas om en firma i kiel??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria 30? = måste var en ny båt du tänker köpa.

I så fall kontakta Bavaria i Sverige så hjälper dom dej med att köpa båten i Holland och seda seglar du hem ( en begangnad båt) själv. Då kommer du att betal 16% moms i stället för 25%.

/ Tomas B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JET

Om det är begagnat-köp du är ute efter så har jag erfarenhet:

Jag köpte i somras en begagnad First 40.7 i Tyskland. Utöver den självklara språk- och avståndsproblematiken var det väl bara betalningen som medförde en del huvudbry.

En vanlig utlandsbetalning från Sverige till Tyskland tar flera dagar.

En expressbetalning tar något färre dagar.

Postväxel finns inte.

Utländsk check rekommenderas inte eftersom vissa banker inte tar emot dem och andra kan ta många % i avgift för att lösa in dem. 

De som köper bil i Tyskland brukar antingen betala med kontanter eller temporärt höja köpgränsen på ex vis ett Visa-kort. Dock handlar det ju i allmänhet om lägre belopp än båtar. Att betala en båt för 1 mkr kontant är dels dyrt eftersom valutakursen för kontanter är avsevärt sämre än avistakursen och dels (åtminstone för min del) orimlig med tanke på att ´jag då skulle vandra runt med just 1 mkr KONTANT i kalsingarna... Kort-alternativet stupar dels på avgiften (ditt svenska bankkort är ju utländskt i Tyskland vilket ger hög avgift) plus att beloppet helt enkelt är för stort för att vara lämpligt att hantera visa kort.

För att uppnå en båt-mot-pengar-situation antar jag att man helt enkelt måste skriva kontrakt och göra utlandsbetalningen på plats i Tyskland så att man har kontroll över båten under tiden som pengarna sakta transporteras från Sverige till säljarens konto.

Jag hade inte möjlighet att vara i Tyskland under den tiden så jag gick på känsla och hopp om mänsklighetens godhet och skickade iväg pengarna så att de fanns på säljarens konto när jag kom för att hämta båten. Tack och lov gick det vägen men jag lovar att det var nervöst under de dagar vi varken hade pengar eller båt...

Vi körde och seglade hem båten från Stralsund till Trosa på sammanlagt 4 (långa) dagar:

Stralsund-Rönne

Rönne-Utklippan

Utklippan-Oskarshamn

Oskarshamn-Trosa

Noteras kan också att ett antal smådetaljer som säljaren skulle skicka till oss i Augusti ännu inte kommit. Självklart blir det svårare att få honom att göra rätt för sig än om han hade befunnit sig i Sverige.

Summa summarum känner oss helnöjda med affären och båten.

post-0-1394234463,1057_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bryggseglarn

Håller med om problemen kring betalningen.

Min 'smarta' lösning på problemet är att öppna ett konto i Commerzbank. Det går att göra on-line och kostar inget (däremot tar de en månadsavgift på €4,90).

Fördelen med Commerzbank är att de har kontor överallt i Tyskland. Det finns massor av regionala banken men då tillkommer ofta en transaktionskostnad om man vill ta ut pengarna från någon annan bank.

När väl det tyska kontot är igång skickar du ner pengar från ditt svenska e-konto. Detta går att göra on-line och är förhållandevis billigt. Överföringen tar några dagar men det gör ju inte så mycket eftersom du trots allt skickar pengarna till dig själv och ännu inte är med båt.

Nästa steg är det roliga. När väl pengarna kommit fram på kontot är det bara att åka ner till Tyskland, leta båt, dricka öl och leta lite mer båt. När du har hittat drömbåten och är överens med säljaren om priset är det bara att traska in till närmaste Commerzbank tillsammans med säljaren och göra överföringen till säljarens konto.

När betalningen är gjord skickar du hem överskottet till ditt svenska konto (om det nu blev något över), avsluta kontot (annars kommer månadsavgiften) och segla hem skönheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas B,

Är du helt säker på det där med att svenska återförsäljaren fixar leverans i Holland? Det ryktas en del om sådana arrangemang men de handlare jag pratat med säger sig bara sälja i Sverige.

/Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...