Gå till innehåll
onsdag 14 januari 2026
Wildeside

Laddning av blyackumulator 12v 7Ah med dcdc konverter.

Rekommendera Poster

När batteriet till ekolodet som jag ska ha till jollen behöver laddas från batteribanken i stora båten.

Min fundering är om man kan ladda batteriet med en dcdc konverter som får ström från förbrukningsbatterierna och är inställd på 13.8 volt och ger 3 Ah i 3-4 timmar.

Utan att ha en laddregulator eller kan batteriet ta skada?

Finns kanske bättre ideer?

Batteri.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Wildeside:

När batteriet till ekolodet som jag ska ha till jollen behöver laddas från batteribanken i stora båten.

Min fundering är om man kan ladda batteriet med en dcdc konverter som får ström från förbrukningsbatterierna och är inställd på 13.8 volt och ger 3 Ah i 3-4 timmar.

Utan att ha en laddregulator eller kan batteriet ta skada?

Det kommer att fungera.

Och laddregulator är ju just vad du har, i och med att spänningen är stabiliserad/fast inställd. Det är det som är regleringen, dvs att spänningen hålls under gasningsspänningen men rejält över batteriets egenspänning som fulladdat.

Laddströmmen bestämmer sedan batteriet, och det tar den tid batteriet tycker det skall ta. Eventuellt kan du gå upp mot 14,0-14,1V för att få det att sluka i sig ström lite snabbare.

Gissningsvis får du det laddat till 75-80% på 3-4h, men de sista 20-25% tar mycket längre tid, kanske uppåt ett dygn för det allra sista.

Hade exakt denna lösning i förra båten, där jag hade ett liknande batteri (fast 12V/18Ah) till gummibåtens elmotor, som laddades från förbrukarbanken via en DC/DC. Principen är f.ö. rätt vanlig i husvagnar för att lyfta bilens spänning via elkontakten (efter alla spänningsfall o.s.v.) till en kontrollerad och bra spänning för att ladda husvagnsbatterierna under körning.

EDIT: En sådan här borde göra jobbet (3A-modellen). Sedan kanske motsvarande finns att köpa på andra/bättre ställen med mer korrekt beskrivning. USB-kontakt finns ju t ex inte på denna, men tabellen med tekniska data känns mer trovärdig....

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...