plover 0 Posted July 28, 2023 Hej, tittar på en beg båt med 20+ år gammal kad-44, tycker tempen går lite högt (95 på mätaren), någon som har tips på billig temp sensor med bluetooth som jag kan tejpa på kylledningen och dubbelkolla ? inget larm går från motorpanelen, men känns inte helt ok att bara slå till utan att kollat detta noga. Vet att vodia har någon max temp funktion också, men så måste den till en verkstad i semestertider… Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 28, 2023 2 timmar sedan skrev plover: Hej, tittar på en beg båt med 20+ år gammal kad-44, tycker tempen går lite högt (95 på mätaren), någon som har tips på billig temp sensor med bluetooth som jag kan tejpa på kylledningen och dubbelkolla ? inget larm går från motorpanelen, men känns inte helt ok att bara slå till utan att kollat detta noga. Vet att vodia har någon max temp funktion också, men så måste den till en verkstad i semestertider… Normal temperatur när du ligger i de högre varvtal området 2 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 28, 2023 (edited) 1 timme sedan skrev kossor: Normal temperatur när du ligger i de högre varvtal området Precis! Annars är det ju bra att ha någon form av IR-termometer om du vill ta tempen på någonting leta kallras, ta kropptempen eller vad som… Edited July 28, 2023 by Georg_Ohm 1 Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted July 29, 2023 Vilken temperatur är normalt på KAD motorerna vid högre varvtal (3000-3500rpm)? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted July 29, 2023 Jag har en KAD43. Min tempmätare stannar på omkring 90-95° C vid dom varvtalen, varmare blir det inte. Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted July 29, 2023 Ok, mina KAD 42 ligger på ca 85 gr så då känns det bra 1 Share this post Link to post Share on other sites
plover 0 Posted July 29, 2023 tackför all input, skall prova med ir grejen då, mätaren är inte helt att lita på tror jag. någon som använder den där vodia loggen? är det lätt att koppla upp sig och hämta data ? Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 30, 2023 (edited) 2023-07-29 vid 13:12 skrev Ockle: Vilken temperatur är normalt på KAD motorerna vid högre varvtal (3000-3500rpm)? Termostat öppnar vid 82 grader och står fullt öppna vid 94 grader enligt vps spec. Du får en något högre temp då givaren mäter toppens temp. Vid runt 1500 till 2000 varv runt 80 85 grader vid 2900 till 3300 90 92 grader 3500 92 till 95. Edited July 30, 2023 by kossor 1 Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 30, 2023 2023-07-29 vid 13:29 skrev Ockle: Ok, mina KAD 42 ligger på ca 85 gr så då känns det bra Är en låg temperatur. Är du säker din tempmätare visar rätt alternativt står dina termostater fullt öppna hela tiden. Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted July 30, 2023 Hej Har 2 motorer och båda visar ca 85 grader vid 3300 varv, hoppas att mätarna visar rätt. När jag kör på 2000 varv ligger dom på 80 grader. Hur kollar man om mätarna visar rätt, är det med en IR mätare? mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites
kossor 939 Posted July 30, 2023 (edited) 21 minuter sedan skrev Ockle: Hej Har 2 motorer och båda visar ca 85 grader vid 3300 varv, hoppas att mätarna visar rätt. När jag kör på 2000 varv ligger dom på 80 grader. Hur kollar man om mätarna visar rätt, är det med en IR mätare? mvh Jonas Är nog helt i sin ordning själv tycker jag det är en låg temperatur då termostaterna börjar öppna vid 82 grader. Det går ju in en hel del energi som förbränns och då ökar ju temperaturen. Det är nog inget du ska fundera på, tycker jag är nog så bra i din båt då. I min och de jag skruvat med har tempen vid låg fart legat på runt 82-84 grader och i plan runt 92-95 grader. Edited July 30, 2023 by kossor Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted July 30, 2023 Hej, tack för svaret, när jag senast körde kring 3300 rpm var det endast i 15 min men min känsla är att tempen svarar direkt vid gaspådrag. Av nyfikenhet kommer jag kolla med en extern tempmätare. Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted August 12, 2023 Hej Uppdatering, motorerna ligger på ca 90 grader vid 3300 rpm, körde idag en längre sträcka på 3300 rpm och låg då på 90-92 grader stabilt. Verkar mera normalt än tidigare 80-85 grader. Jag läste nog av mätarna slarvigt tidigare mvh Jonas Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted August 12, 2023 2 timmar sedan skrev Ockle: Hej Uppdatering, motorerna ligger på ca 90 grader vid 3300 rpm, körde idag en längre sträcka på 3300 rpm och låg då på 90-92 grader stabilt. Verkar mera normalt än tidigare 80-85 grader. Jag läste nog av mätarna slarvigt tidigare mvh Jonas Dom instrumenten är inga kalibrerade pecisionsinstrument precis. Skalan är grov och visaren är tjock. På mitt är set två skalor, en i C och en i F, där visaren skymmer siffrorna på framförallt på celsiusskalan. Man kanske kan uppskatta om det rör sig om plus eller minus fem grader, tycker jag. Min KAD 43 har samma temp efter att ha jobbat vid ungefär 3000 rpm. Så jag anser utan att ha kollat i manualen. Men jag brukar nöja mig med att alla tre visarna, tryck, temp och voltmeter skall peka rakt upp. (Nu har min voltmeter offrats för en roderindikator, har en liten digital v-meter istället). Share this post Link to post Share on other sites
Ockle 11 Posted August 12, 2023 Georg_Ohm, håller med, svårt att se exakt på instrumenten, var nog så att jag såg fel på instrumenten. Inga precisionsinstrument men det viktiga är väl att man är en bit ifrån 100 grC mvh Jonas 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,831 Posted August 12, 2023 20 minuter sedan skrev Ockle: Georg_Ohm, håller med, svårt att se exakt på instrumenten, var nog så att jag såg fel på instrumenten. Inga precisionsinstrument men det viktiga är väl att man är en bit ifrån 100 grC mvh Jonas Precis. Det kan räcka att man tittar litet från sidan så kan det bli 10° fel värde. Förr i tiden stod det inga temperaturangivelser på skalorna, om jag minns rätt, så var det ett gult, ett grönt och ett rött fält, och då skulle ju visaren vara inom det gröna fältet. Som jag ser det så har man problem om motorn blir ordentligt varm redan på låga varvtal. Sedan skulle man ju egentligen ha en termometer som visade avagstemperaturen, det är ju en sådan som först skvallrar om någonting är fel. Share this post Link to post Share on other sites