Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Toorben

Färskvattenkylning

Rekommendera Poster

Hej! Har en BUKH 36hk disel som är utrustad med Martec färskvattenkylning! Då jag idag kollade nivån i expansionskärl så upptäckte jag att det ej kom något returvatten, pumpen surrade som den brukar  men något vatten cirkulerade ej!  Finns det någon impeller i pumpen som lagt av och går att byta? Eller kan det vara något annat som felar? Jag provade med att suga i slangen som är retur till expkärlet och fick då glykolvatten i munnen blää! 

Mycket tacksam för tips eller råd då jag själv är novis på detta område. 

 Mvh Torben i Varberg båt Scand 25 Classic. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Cirkulationspumpar brukar ju snarara vara av typen centrifugalpump, som så att säga kastar iväg vattnet, men även på dessa pumpar så gäller det ju att skovelhjulet sitter fast mot axeln, om inte så pumpar den inte.

Du kan förmodligen lossa någrta skruvar som håller fast underdelen på pumpen där skovelhjulet sitter för att undersöka saken.

 

Det finns även magnetdrivna cirkulationspumpar, och det händer ibland att skovelhjulet spricker så att magneterna som sitter i skovelhjulet rostar och expanderar så att skovelhjulet kläms fast och därför inte kan rotera.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/17/2022 at 4:05 PM, No_jah said:

Cirkulationspumpar brukar ju snarara vara av typen centrifugalpump, som så att säga kastar iväg vattnet, men även på dessa pumpar så gäller det ju att skovelhjulet sitter fast mot axeln, om inte så pumpar den inte.

Du kan förmodligen lossa någrta skruvar som håller fast underdelen på pumpen där skovelhjulet sitter för att undersöka saken.

 

Det finns även magnetdrivna cirkulationspumpar, och det händer ibland att skovelhjulet spricker så att magneterna som sitter i skovelhjulet rostar och expanderar så att skovelhjulet kläms fast och därför inte kan rotera.

Luft i systemet var troligen felet, då jag trycksatt expansionskärlet och sugit i returen så startade cirkulationen på vattnet och allt verkar fungera nu! Tack för hjälpen. Torben 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...