Mattias1972 0 Postad 29 Augusti , 2021 Köpt snipa för någon månad sedan med ovanstående motor. Motorn har elstart och jag har för mig att säljaren sa att kedjan går med en liten stund vid start för att sedan stanna. Nu ser jag att kedjan går med hela tiden under drift, har varit så senaste gångerna jag kört. I instruktionsboken står följande: Efter start. När motorn startat kopplas startkedjan ur. Tag bort starthandtaget och lås startaxeln med handskruven. Det här gäller ju handstartade motorer, men axeln borde väl stanna även på en med elstart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 228 Postad 29 Augusti , 2021 (redigerade) Sitter ett frihjul på ena kuggkransen som greppar i kedjan... Lämplig att smörja, om den inte redan skurit ihop. - På kompisens motor hade detta hänt. Ett otroligt skramlande. Plockade bort hela rasket.. - Har själv en YSM. Startar motorn för hand med vev någon gång under sommaren, för skojs skull. Annars alltid med startmotorn. Har en startmotor liggande i reserv på båten. Blir batteriet svagt, så trycker man in dekompressionsarmen (ventillyft) och kör startmotorn nu med mycket lite motstånd och svänghjulet får fart, så släpper man armen. Töffar igång så snällt. (Samma förfarande om man handvev ar). - Stanna inte motorn med dekompressionsarmen. Så länge motorn snurrar, trycks diesel in i cylindern via, spridaren. Gör man då därefter ett startförsök, så kan motorn rusa okontrollerat på oförbrännt bränsle. Med skador som följd. Redigerad 29 Augusti , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias1972 0 Postad 30 Augusti , 2021 Stort tack! Ska undersöka det här under morgondagen. Tror du det är delen nummer 27 i den här skissen som benämns frihjul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 437 Postad 30 Augusti , 2021 (redigerade) Vi hade en YSE/YSM 12 G (minns inte exakt namn idag) i en Scampi 30. Fungerade fint med manuell start när vi hade elproblem, jag vevade i fören och hojtade till sambon att trycka in dekomprimeringsknappen så motorn tuffade igång. Vad jag minns stoppade vi alltid motorn genom att dra ut dekomprimeringsknappen och båten hade vi i över 10 år. Vill minnas att det fanns ett låsvred så kedjan inte snurrade med men det skramlade ofta om kedjan pga vibrationer även om den var låst. Redigerad 30 Augusti , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias1972 0 Postad 31 Augusti , 2021 Då har jag smörjt upp det och nu kan man stoppa startaxeln med handkraft efter start. Dock verkar stoppskruven ha gått av. Får bli ett vinterprojekt att borra ur, gänga och sätta dit en ny stoppskruv mot startaxeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser