kirigoe 0 Postad 19 Juli , 2005 jag måste tyvärr fråga nu när jag gått från jollesegling till en Rock 20, hur är förseglet fäst vid förstaget, om det ens behövs alls? finns det några beskrivningar (helst med bilder) på hur man sätter förseglet på enklaste sätt? tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 19 Juli , 2005 Hej!! Oftast sitter det fast med någon typ av pistolhakar, se bild, som är fästade i seglet o som hakas fast på förstaget. Du sätter focken genom att fästa nedra främre hörnet (halshornet) i ett fäste i båten, brukar sitta ihop med föäster för förstaget, kan sitta med en hake eller en schackel. Sedan krokar du på pistolhakarna på förstaget. Fäst sedan fallhornet (övre hörnet) i fockfallet med scckel eller hake. Fäst sedan fockskotet i skothornet (nedre bakre hörnet på seglet). Hissa o spänn så hårt du kan. Klart att segla. Är jag otydlig så fråga igen. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirigoe 0 Postad 20 Juli , 2005 precis det svaret jag letade efter, nu ska jag säkert lyckas. tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 20 Juli , 2005 Bra, hör av dig om det är något mer trassel. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 23 Juli , 2005 Nja, Spänn lagom. inte allt du är värd. Lätt vind - lösare ansatt fall. Hårdvind-Hårdare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser