Gäst Sven Postad 18 Juli , 2005 Hej, jag söker en liten båt som skall köras mest på insjö, men kanske också nån gång nära kusten. Det finns så många olika märken, Ryds, Crescent osv, Vilka är bra eller inte så bra? Jag vet att det är svar att svara, men ni har säkerligen stor erfarenhet. Hur många häster skulle man behöva, om man inte bara ville fiska utan också åker vattenskidor nån gång? tack för era synpunkter /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2005 Hej, 1. Hur många vill ni åka i båten (vanligtvis)? 2. Skall den vara helt öppen (styrpulpet) eller skall den ha nån form av fast regn/vindskydd (hard top, kabin)? 3. Budget? 4. Vill du kunna traila båten (om ja, i vilken hastighet - 30 el 80 km)? Har du B körkort eller BE kort och vad får bilen dra max totalvikt? 5. Jag antar att utombordare blir enklast. Skulle du föredra 2-takt eller 4-takt? De flesta äldre utombordare är 2-takt, nyare från ca 2000 och framåt finns som 4-takt eller på senare år även direktinsprutade 2-takt och de är renare för miljön och oftast lite tystare gång. Personligen skulle jag nog ha en ca 5-5,5 meters båt som utgångspunkt, såvida du inte har speciella önskemål om storlek, med ca 50-60-70 hk (kanske 90 hk om lite större båt). Det brukar vara en storlek som passar som förstabåt. Vill du lägga ner minimalt med underhåll på båten så kolla in aluminiumbåtar som t ex Buster. En Buster L exempelvis med kapell och 50 hk 4-takt kan kanske vara vettigt om budgeten tillåter. Eller en lite större Buster XL med 80-100 hk 4-takt. Fördelen med Buster är att de har stora durk(golv)ytor så det är lätt att fiska från dessa. Finns andra fabrikat som har det också förstås. 50 hk räcker för att dra upp en vattenskidåkare, men då kanske ni inte bör vara båten full med folk för då kan det bli trögt tror jag. Men generellt så kan du välja bland olika båttyper med dess för- och nackdelar: - Styrpulpet, öppen med styrpulpeten i mitten el pulpet på sidan/sidorna - Walkaround (WA), öppen med styrplats i mitten och ibland ett litet krypin under däck på de lite större - Hard Top (HT) - Kabinbåt - Snipa - Daycruiser (DC) - Akterruffade båtar De flesta nordiska båtar är trygga köp, nya som begagnade. Ryds, Uttern, Crescent, Örnvik, Bella, Yamarin, Buster, Silver, Höga Rodd, MV-marin etc. Vissa inte byggda i norden längre (t ex Örnvik tillverkas i Polen, liksom Crescent) men det har oftast ingen betydelse för kvaliteten. Försök svara på ovanstående frågor så blir det lättare att ge råd på vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Postad 18 Juli , 2005 Vilket fint svar, tack. Mycket att tänka på.Jag skall gå genom dina synpunkter och sedan vara litet tydligare. tack för hjälpen /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 28 Augusti , 2006 Hej Bossee, nu har jag tänkt på saken :-) Båten skall vara mellan 4.50 och 5 m. Det skall vara ett öppet styrpulpetbåt. vanligtvis åker vi med 2 pers, men det kan bli ochså 5 (incl barn). Åker man vattenskidor, är det inte mer än 2 ombord. När man köper begagnad och ville inte betala mer än ca 30 000 SEK, vad får man för detta? Hälsningar Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 143 Postad 28 Augusti , 2006 Kolla på antingen båtannonserna här på MG, eller också så söker du på Blocket.se... Sök på styrpulpetare, välj efter pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chaser 0 Postad 28 Augusti , 2006 Hej Vår första båt var en Askeladden 435 styrpulpet 92 med 30 hk yamaha, den fungerade jättebra till både fiske, dagsturer mm. Våra barn 16 och 17 använde den till att köra wakeboard med och det fungerade alldeles utmärkt den kostade för två år sedan 36000 med båtkärra. Mvh Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser