BusterR 0 Postad 10 Juli , 2005 Hej Världen. Jag har en Yamaha 40hk från ca: -85, som surar ner sig på ettans cylinder se´n man har kört Ca 5-10 min. Om man drar ur stifterna och rengör dem så startar den igen, men går bara på fullgas. Låter man den vila Ca en kvart så kan man upprepa historien. Har skiftat tändspolar,rengjort förgasare,provtryckt nålventilerna, bytt membran mm mm. Är öppen för alla förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
malu 0 Postad 10 Juli , 2005 Hej Börja med att ta ett kompressions prov. Verkar som dålig kompression på denna cylinder. Har du testat att skifta förgasare ??? Mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BusterR 0 Postad 10 Juli , 2005 Tackar Matte. kompressionen är 8,25 på alla cylindrar. Men jag skall prova och skifta gasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BusterR 0 Postad 11 Juli , 2005 Vet någon hur många varv luftskruvarna skall vara utskruvade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 11 Juli , 2005 Nix, kolla i din servicemanual. ca 1,5-2 varv skulle jag gissa. surar sen man kört 5-10 min? Har du blåst på då eller? Luftskruvarna påverkar bara tomgångs fart. Om den dör medans du åker fort är det nåt annat. När du rengjorde förgasarna, kolla bladventilerna också.( Sitter bakom) Det är inte vitgrumligt på stiften för då kan det vara vatten. misstänkt topppackning isf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BusterR 0 Postad 11 Juli , 2005 Vadå bakom? mot Cylindern finns inget iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 11 Juli , 2005 Hmpf.. Nej, dom var inte så lätta att hitta på sprängskisserna heller. Men om man tar bort förgasaren är dom lätta att se, dom sitter alltså precis bakom. ser ut som 2-3 blad som om man trycker (försiktigt) på dom öppnas. Bladen brukar med tiden böjas, dvs sluter inte tätt med följd att soppa hostas tillbaka i förgasaren. Gå av i kanterna eller helt. Dom är särskilt känsliga för självsvängning vid vissa varvtal. Vilka för din motor vet jag inte men normalt runt 3000varv samt 6000varv. kolla: [LINK]www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx[/LINK] din motor, sen avsnittet aircleaner. Bladventiler på svenska, Reed valve på engelska. Vet inte om det påverkar ditt egentliga fel, men dom brukar kunna resultera i alla möjliga konstigheter och är ju på sätt och vis en del av förgasaren. Värt att kolla och inte så svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 11 Juli , 2005 rättning: Avsnittet Air Filter för -85 40hk ELK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BusterR 0 Postad 11 Juli , 2005 Aha jag förstår, detta skall undersökas :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BusterR 0 Postad 31 Juli , 2005 Nu har jag kollat reedventilerna oxså ser jättefina ut (tätt&fint) Vaäre för FEEEL!! :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 1 Augusti , 2005 Om den surar på samma cylinder som bränslepumpen sitter kanske du får ta en ny titt på pumpen. (Det räcker med ett rackarns litet hål i membranet för att det skall krångla.) Verkar flottören flyta som den skall? Kollat flottörnivån? Är den dålig spelar det ingen roll om nålventilen tätar bra, förgasaren flödar ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser