De billiga AGM-batterierna kom i båten till säsongen 2022 och åkte ut under säsongen 2024 och de två hela av de tre gamla våta Tudor TR 350 fick göra tjänst igen.
Jag vet inte riktigt varför de inte höll, har några teorier. Det är inte så att solcellsregulatorn är felinställd, den är justerad för AGM. Generatorn laddar med försiktiga 14,2 V, så det borde ju inte heller vara problemet.
1) Det kan ju vara så att vi ofta kom iväg på eftermiddagen under 2024 och då gick vi ofta för motor I en timme till närmaste vik. Om då batterierna redan är fulladdad så kanske de mår dåligt av att laddas i en timme.
2) Vi har startat motorn några gånger med förbrukningsbatterierna, kanske tål de inte det.
3) De är bara dåliga!
Nu blir det 3 st. våta 75 Ah Varta för 1000:- kr/st till våren, för våta batterier vet jag ju att de funkar. Den förra uppsättningen överlevde i nio år.
Nästa gång blir det troligen ett LiFePO4 dropin-batteri.