Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

martengoose

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om martengoose

  • Placering
    Kadett
  1. Försöker förtvivlat lösa ett stopp i golvbrunnen på min Bavaria 28. Govbrunnen är helgjuten och går inte att ta demontera. Har försökt det gamla husmorstrixet med bikarbonat, vinäger och varmt vatten samt en avloppsrensare utan framgång. Har förgäves försökt förstå båtens ritningar. Är golvbrunnen ansluten direkt till en sump eller via en avloppspump som har ett filter? Var sitter avsloppspumpen isf? Är det någon Bavaria ägare som vet? Snälla svara isåfall.
  2. Sorry...båtarna jag kollade på när jag startade tråden va en Fairline 30 Targa (Diesel) eller Monterey 295 (Bensin). Har av olika anledningar inte valt att inte gå vidare med någon av dessa men kollar fortfarande på olika alternativ så för mig är diskussionen långt ifrån meningslös. På vilket sätt är specifik båtmodell en viktig parameter? Finns det båtmodeller där tex dubbla dieslar är kass ?
  3. Tack för alla goda råd, Makro! När jag kollade på dieselspisarna reagerade jag faktiskt lite på att toppkåporn såg lite rostiga ut. Kanske en liten varningsflagga?
  4. Sorry, hade lite fel om vikten innan :o/ Bensinbåten ligger på 3.4 ton och dieseln på ca 4 ton. Har ju bara haft bensinmotorer innan så en annan fråga är hur dieselns ökade vrid påverkar förbrukningen. Maxeffekten är ju densamma men ingen kör ju runt med full gas.... / Gåsen
  5. Hej, Sitter och väljer mellan två båtar med samma prislapp och en torrvikt på ca 4.5 ton. Den ena har 2x KAD32 på 340hk från 2000 (800tim) och den andra 1x VP 5.7GXI på 320hk från 2009 (200tim) Hur ska jag tänka när det gäller kostnader för service, delar och bränsle? Vilken skulle du välja och varför? / Gåsen
  6. Hej, Letar fnv efter en DC och har kollat på en Bayliner från 2007. Skapligt välskött men den förra ägaren har troligen slarvat med byte av anoder så det var massor av vit oxid på mercruiser drevet vid bultar, fästena för tilt-hydraliken samt inne vid bälgarna Att slipa ner och lacka om drevet samt byta några delar är inget problem men man vill helst slippa en renovering av drevet i juni. Frågan är alltså om vad risken är för riktiga drevskador och vilka skador det isåfall kan handla om? Tips någon?
×
×
  • Skapa nytt...