Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Johan_MCS

Företag
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Johan_MCS

  • Placering
    Kadett
  1. En båt med 454 i förgasarversion klarar inte emissionskraven enl. dagens regler (än mindre kommande regelverk). En 454 i insprutningsversion, exempelvis Mercruiser 7.4L MPI klarar dagens krav, men kommer inte att klara morgondagens krav. För att en motor ska komma ner i de emissionsnivåer som finns i de nya kraven krävs som sagt att den har katalysator. Vi rekommenderar alla som sitter med en icke CE-märkt båt idag, med motor som inte klarar de nya kraven, att certifiera den senast under 2016. Därefter kommer den inte längre att kunna bytas in hos en båthandlare eller säljas av en båtförmedlare och den blir troligen ännu mer svårsåld på den privata marknaden. Johan Marine Certification Scandinavia AB
  2. Den nya reglerna kring avgasemissioner gäller oberoende om båten är utrustad med drev eller backslag. Om båten har backslag/rak axel krävs dessutom ljudprov för att verifiera att båten klarar gränsvärdena kring ljudemissioner. Johan Marine Certification Scandinavia AB
  3. Ett nytt fritidsbåtsdirektiv fastställdes i december 2013. Det nya direktivet ersätter det nuvarande den 18 januari 2016. Då ska även motsvarande svenska lagar och föreskrifter vara införda. De viktigaste förändringarna i det nya fritidsbåtsdirektivet är: • Tydligare och mer långtgående skyldigheter för ekonomiska aktörer (tillverkare, distributörer, importörer och tillverkarens representant). • Endast privatimportörer får certifiera produkter som tillverkats utan certifiering. • Skärpta krav på EU-länderna vid godkännande och tillsyn av anmälda organ Krav på EU-länderna att straffa den som tillhandahåller en produkt som inte fyller kraven Dessutom införs bl a krav på bättre räddningsstegar och system för toalettavfall samt nya avgaskrav för dieselmotorer över 37 kW och för bensinmotorer. Det nya direktivet ersätter det nuvarande 18 januari 2016. Då ska även motsvarande svenska lagar och föreskrifter vara införda. Produkter som certifierats enligt det gamla direktivet får säljas fram till 18 januari 2017. För utombordsmotorer med effekt under 15 kW gäller en övergångstid till 2020. Källa: Transportstyrelsen I praktiken innebär detta att inombordare och motorer utrustade med drev endast klarar kraven om de är utrustade med katalysator. Båtar av med motorer av årsmodell 2010 eller äldre har generellt inte detta vilket gör att dessa motorer inte klarar de nya kraven. Båtar kan certifieras mot det gamla regelverket fram till 18 januari 2017. Därefter gäller de nya reglerna. Om du idag äger en icke CE-märkt båt där motorn inte är utrustad med katalysator och som klarar de nya kraven så rekommenderar vi att certifieringsprocess påbörjas senast i januari 2016 så att processen ska bli klar i god tid innan de nya reglerna träder i kraft fullt ut. Efter januari 2017 krävs motorbyte för att kunna certifiera icke CE-märkta båtar som inte är utrustade med katalysatormotorer. Johan Marine Certification Scandinavia AB
  4. Generellt går det bra att försäkra båtar som inte är CE-märkta idag. Vissa försäkringsbolag tar lite högre premie medan premien inte påverkas hos andra bolag. Dock är det så att en ägare av en icke CE-märkt båt alltid löper risk att få nedsatt ersättning vid skada eller stöld eftersom försäkringsbolaget alltid kan hänvisa till att båten inte är CE-märkt då detta är lagkrav. Med andra ord så länge du betalar pengar till försäkringsbolaget är det inga större problem, men den dag försäkringsbolaget ska betala ut pengar till dig kan det vara annorlunda. Som du påpekar är importören alltid ansvarig för att båten ska vara CE-märkt. Vi har haft ett par situationer under 2011 då person A importerat en båt för flera år sedan och därefter sålt den till person B utan att den varit CE-märkt. När person B sedan sålt båten till person C har person C krävt att den ska CE-märkas. Person B har då vändt sig till person A som var importör och krävt CE-märkning i sin tur. I ett av fallen krävdes motorbyte för att båten skulle kunna CE-märkas. För att slippa denna typ av surdegar i framtiden är det alltid bäst att CE-märka båten direkt eftersom en framtida köpare kan kräva CE-märkning av importören. Den rekommendation vi brukar ge till personer som överväger att köpa en icke CE-märkt båt är att kontakta oss före köpet för att kontrollera att båten går att CE-märka, därefter antingen kräva att båten säljs CE-märkt eller kräva prisavdrag på motsvarande kostnaden och sedan få båten CE-märkt för att undvika framtida problem. Tyvärr har svensk båtpress, diverse experter samt branschorganisationer och vissa företag en tendens att gärna vilja skrämma upp folk som överväger att importera båtar eller köpa en båt som privatimporterats. I de flesta fall är de skräckhistorier som lyfts fram undantag som är ytterst ovanliga. Dock gäller det ju som köpare att göra sin hemläxa precis som alla situationer när det handlar om köp med större summor inblandade. /Johan, Marine Certification Scandinavia AB
  5. Oftast kommer vi ut till kunden och gör en inspektion av båten och tester i det fall det krävs. I normalfallet brukar det ta cirka 3-4 veckor från inspektion till att hela certifieringen är klar. Hur lång tid det tar beror till stor del på hur snabb kunden är med att genomföra eventuella åtgärder. En amerikansk serieproducerad båt av nyare årsmodell kostar totalt cirka 20 000-25 000 kr inkl moms att certifiera inkl materialkostnader för eventuella modifieringar. Vi rekommenderar alltid att kontakta ett Anmält Organ för rådgivning innan man importerar en båt för att säkerställa att denna kan bli CE-märkt.
  6. Det finns ett stort antal EU-direktiv; Maskindirektivet, Tryckkärlsdirektivet, Hissdirektivet etc. Inom vissa direktiv är självcertifiering tillåtet, medan i andra krävs en utomstående expert (anmält organ eller Notified Body) som undersöker produkten utifrån särskilda aspekter och utfärdar säkerhetsbevis. Genom att EU har infört sk. ”New Approach” så är inte lägre statliga myndigheter involverade i provning och godkännande av specifika produkter. Detta sker nu via självcertifiering eller certifiering via Anmält Organ (Notified Body) I Fritidsbåtsdirektivet kan en tillverkare i vissa fall och för vissa designkategorier göra självkontroll utan att blanda in ett anmält organ. Båtar som klassas i designkategori D kräver inte inblandning av ett anmält organ (båtar i denna kategori är avsedda för en våghöjd upp till 0,3m) Båtar som klassas i designkategori C och är 2,5-12 m kräver inget Anmält Organ om tillverkaren uppfyller alla harminiserade standarder (ISO-standarder). För designkategori A och B krävs Anmält Organ. I praktiken väljer dock de allra flesta ”riktiga” båttillverkarna att göra certifieringen via Anmält Organ eftersom designkategori D sällan är ett alternativ och har man inte redan all kompetens kring ISO-standarderna är det oftast dyrare att bygga upp den kompetensen än att anlita ett Anmält Organ. Många nordiska båttillverkare certifierar tex. via DNV och de flesta amerikanska tillverkarena via IMCI. När det gäller Post Construction Assessment är det krav på involvering av Anmält Organ. Ett Anmält Organ är godkänt av respektive lands ackrediteringsinstitut. I Sverige är det SWEDAC som ansvarar för detta. Ackrediteringsinstitut gör kontinuerligt revisioner på de Anmälda Organen för att säkerställa att certifiering sker på rätt sätt och att de Anmälda Organen har erfoderliga kvalitetssystem etc. Att upprätthålla status som anmält Organ är relativt kostsamt eftersom revisioner som genomförs av ackrediteringsinstituten betalas av det Anmälda Organet. Sverige har för närvarande inget Anmält Organ för Fritidsbåtsdirektivet. MCS är inget Anmält Organ, utan vi är sub-contractor till hollädnska ECB (Notified Body #0614)
  7. Det är korrekt som du säger att varvet inte behöver CE-märka skrovet eftersom de säljer ett halvfabrikat till er. Det är också korrekt att ni inte kan tillämpa 5-årsregeln eftersom en stor del av tillverkningen anses ha skett av ett varv och att n iköpt ett halvfabrikat från dem. För att uppfylla reglerna i direktivet kommer båten att behöva CE-märkas. I detta fall går det att göra en Post Construction Assessment då båten är färdigställd, enligt Article 8.1, precis som för importerade båtar. För att båten ska kunna bli godkänd krävs givetvis att den uppfyller alla Essential Requirements i Direktivet.
×
×
  • Skapa nytt...