Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

ArneRadar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 652
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    13

Allt postat av ArneRadar

  1. Ola nu blev det lite väl många krokodiltårar. Delge gärna istället några av de fakta som vi saknar och som du rimligen måste veta: - Hur mycket kostar promillelagen samhället? - Hur många sjöfyllerimål dränks rättsväsendet med per år? - Hur ser en rimlig lagstiftning ut? - Hur stor andel av KBV's årskostnad beror på promillelagaen?
  2. Alltså jag kan inte sluta skratta....🤣😂 Undrar vilka professorer och universalgenier som har skrivit detta? Är det talesperson tillika professor Edenius? Det kan ju inte vara skrivet av någon vanlig dödlig profan medlem, texten är för briljant...
  3. Nu var det ju faktiskt Båtfolket som viftade bort fakta med svepskälet att det var styrt av nykterhetslobbyn...🤣🤣🤣
  4. Underbart! En total friskrivning från allt deltagande i debatt samt en ensidig konspiratorisk deklaration om att man står för den enda riktiga sanningen! Kan opinionsbildning bli sämre än så här? Den här delen var bra: "...på forum som är osakliga och baserade på nykterhetslobbyns skickligt marknadsförda klyschor eller rena desinformation..." Jag har alltid trott att det var Illuminate eller åtminstone Rom-klubben som styrde Maringuiden??? Men det är nykterhetslobbyn så klart!!!
  5. Det var ett rimligt antagande tycker jag. Ni refererar ju en hel del till varandra i andra sammanhang, jag har ju själv sett dig i Båtfolkets monter osv. Du kanske känner någon annan då?
  6. Äh lägg av, nu slår du i blindo. Jag har tagit fram massor med siffror, hjälpt dig med uppgifter på antal blås, KBV's anslag och utfall, rättsfall m.m.
  7. Väl bekomme, jag menar det verkligen. Tycker du inte själv att det är lite fegt att Jim m.fl. duckar? Det är du som känner honom, tänkte att du kunde vara intresserad av stöd i debatten.
  8. Det mesta är envägskommunikation eller väldigt kontrollerade sammanhang. Maringuiden är ett av Sveriges största båtforum, kolla hur många trådar om promillelagen det finns här. Hur ofta har någon från Båtfolket vågat delta? Jag är inte heller lagstiftare, ändå vågar jag ha en klar uppfattning om hur en mer rimlig lagstiftning skulle kunna se ut. Du och Båtfolket har lagt ner 10 år på detta och tagit på er att driva opinion i frågan men ni vågar inte har en uppfattning om hur det skulle kunna se ut. Det är både ynkligt och kontraproduktivt.
  9. @Ljungbergarn Även om jag kritiserar många av dina argument så skall du ha heder av att du står upp för din sak och tar debatten. Synd att du skall behöva göra det ensam. Jag tycker du skall be Jim eller någon annan av talespersonerna för Båtfolket att också delta, bra om även någon annan kan försöka förklara hur ni kommer fram till olika slutsatser. Hör med dem och återkoppla gärna.
  10. Ja det är synd, t.o.m. fegt. Och inte blir det opinionsbildning när man inte deltar i debatten.
  11. Jodå, jag förstår mycket om resursslöseri i samhället. Promillelagen är däremot ett ytterst marginellt problem bl.a. eftersom: - Rättsväsendet belastas högst med några 10-tals mål per år. - Lagen kostar ytterst lite, eventuellt är det en samhällsekonomisk vinst. - För KBV är det en marginell del av verksamheten. - Etc. m.m. Däremot är lagen onödig så till vida att den kriminaliserar harmlöst beteende, och det tycker jag är allvarligt. Om bara du och dina polare i Båtfolket vågade komma ut ur garderoben och ha en ståndpunkt om en rimlig lagstiftning, samla er med båtlivssverige så kunde vi kanske komma vidare.
  12. Då förstår du inte vad du läser. GW skriver en krönika om onödig (enligt honom) lagstiftning. Jag trodde du tyckte promillelagen var onödig?
  13. Nej, det handlar om lagstiftning - inte djursex. Låt inte din sjuka fantasi skena. Krönikan är förmodligen mer relevant i sammanhanget med promillelagen än GW's krönikor om polisens omorganisation. Sen - när du pratar plocka pinnar - så är det nog inte till sjöss det skulle vara särskilt effektivt. Så här ser KBV's blåskontroller 2019 ut: - Till sjöss 3500 st - På land (t.ex. långtradarchaufförer som rullar av färjor): 22742 st Du kan ju räkna en stund både på antal och andelar och sen komma fram till en tanke om var plockepinn bäst utförs om det nu är syftet.
  14. GW är ett åsiktsproffs, inte en faktafabrik. När han skriver krönikor får han betalt för just åsikter. Ibland får han nog krysta fram dem en aning... Men jag skall vara schysst och ge dig ett tips på mer GW-"fakta" som du kan använda. Handlar också om lagstiftning. Onödig kriminalisering...den gamla lagen räckte...var finns offren...osv. Man kan nog få det till att det inte är åsikter utan fakta om promillelagen GW skriver om bara man anstränger sig. Så håll till godo: https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/djursexlagen-ger-daliga-vibrationer/
  15. Nu går vi ut och visar var båten skall stå!
  16. Normeringen handlar om beteendet i stort, att minska sjöfylleri, oavsett båtlängd, vattendrag eller hastighet. Här är den berömda avgränsningen (som är en usel politisk kompromiss) bara en del i ett större sammanhang. Förstår du inte det kommer du aldrig att kunna argumentera framgångsrikt mot lagen. Återigen - din låsning på "avgränsningen" leder ingen annan vart än att det är motiverat att utöka avgränsningen t.ex nedåt till 7 meter 7 knop. Precis så som TS resonerar i dina klipp.
  17. Lagars syfte är att kriminalisera. Det är själva kärnan i lagstiftningen. Det som är fel med promillelagen är att den kriminaliserar ett harmlöst beteende vid de lägre promillenivåerna. Sen är lagen avsiktligt normerande men med en galen gränsdragning. Gränsdragningen är en politisk kompromiss, det vet du. Att du låser så på gränsdragningen visar att du inte förstått det övergripande syftet med lagen och inte heller varför gränsdragningen ser ut som den gör. Det normerande inslaget verkar ha haft stor effekt men jag tror man hade kunnat uppnå samma sak med t.ex. sållningsprov + säg 0,5. Hade du och Båtfolket resonerat kring detta och försökt ena er med övriga båtsverige så hade vi kanske haft en rimligare lagstiftning för länge sedan. Ni fick faktiskt draghjälp av HD redan 2012, men ni söp bort initiativet med allt KBV-trams, fulfakta, "harmonisering" (med vad???), häckel, Marjasiner, konspirationsteorier m.m. etc. Synd, minst sagt.
  18. Som du mycket väl vet förändras KBV's uppdrag och befogenheter över tid till följd av politiska beslut som bl.a. baserar sig på förändringar i omvärlden eller beteenden. Det gäller även andra myndigheter. KBV har fått mer polisiära befogenheter, promillelagen har införts, båtlivet har förändrats till fler snabba plåtbåtar för dagsturer med rookies bakom rodret etc m.m. osv. Om jag var materielansvarig på KBV skulle jag begå tjänstefel om jag inte skaffade den utrustning som var bäst lämpad för uppdraget. Om man nu får ett utökat uppdrag att jaga busåkare på vattenskotrar som kör ihjäl folk i vattnet utanför badplatser eller att upprätthålla en ny sjöfyllerilag så inte fan skall man göra det med miljardfartyg i Triton-klassen. Det om något vore totalt vansinne. En vattenskoter däremot är ytterst lämplig. Kanske får man 5 vattenskotrar som kan göra 50+ knop för samma peng som 1 rib-båt som kan göra 50+ knop? Då är det ju enormt effektivt utnyttjade pengar. Det är inte KBV som stiftar lagar, det är riksdagen. Det är promillelagen det är fel på inte KBV's utrustningsval. En vattenskoter handlar inte ens om felräkningspengar jämfört med ett kombinationsfartyg. Sen för info - 2019 så rapporterades drygt 125 sjöfylleribrott. Antalet ordningsböter för fortkörning som utfärdades var 445 st samt 29 ordningsböter för brott mot andra sjötrafikregler. Så det jagas även andra än dina "Svensson med en öl innanför flytvästen och förarbeviset i handen".
  19. Jag har plockat siffrorna från statens årsredovisningar. Roade mig med att plotta anslag och utfall 2009-2019 för KBV så att du kan få hela bilden. Då ser det ut så här: Hur brant eller flack kurvan blir kan man ju enkelt pilla med i diagrammets format, så lås inte på oväsentligheter. Jag har gjort diagrammet rätt smalt för att vara till "din fördel". De stora anslagsposterna förutom normal kostnadsutveckling är vad jag kan hitta: + 40 MSEK extra både 2010 och 2011 till finansieringskostnader nya fartyg etc. + 90 MSEK fördelat på 3 år 2012-2014 för driftskostnader nya fartyg etc. + 60 MSEK extra 2012 för att täcka uppdraget för KBV-flyget utanför Somalias kust (piratjakt). + 57 MSEK extra 2014. Har för mig det var kopplat till övervakning medelhavet (flyktingkrisen), men är inte helt säker. Utfallet släpar efter i början pga av förseningarna med kombinationsfartygen. Man kan tycka vad man vill om promillelagen, men det är inte den som gör att KBV's anslag ökar med mångmiljonbelopp. Kombinationsfartygen är nog riktiga gökungar. Dessa har också varit ifrågasatta. Sen tillkommer då specialuppdrag som piratjakt utanför Somalia etc. Riktiga fakta finns att finna bara man vill Ola 😉👍!!
  20. Helt rätt, statsbudgeten fastställs inte med hjälp av slumpen. Den fastställs genom riksdagsbeslut. Varenda krona har klubbats av riksdagen, inget har lämnats åt slumpen. Det är lätt att följa anslagshöjningarna för den som vill sätta sig in i fakta: Basnivån anslag till KBV år 2009: 922.708.000 kr Anslaget för KBV år 2010 kan härledas på följande vis: Basninvå 922.708.000 kr (d.v.s. anslaget för 2009) Kostnadsjustering (pris/löneomräkning): + 26.838.000 kr Ökat anslag för räntekostnader för investeringar i fartyg m.m.: + 40.000.000 Totalt anslag till KBV 2010 enligt ordinarie höstbudget: 989.546.000 kr. Sen i vårändringsbudgeten 2010 får man ytterligare en miljon p.g.a. promillelagen. Klart som korvspad, eller hur Ola?
  21. Sambandet är kristallklart - enorma investeringar i flygplan och fartyg samt den kostnadsökning det medför. Kombinationsfartygen blev försenade, det var ju därför kostnaden INTE ökade i linje med anslaget förrän senare år. Hur blind kan man vara? Istället för att svamla kan du väl då specificera de ökade kostnader som lagen medförde. Du har haft 10 år på dig!! Dags att haspla ur sig något konkret nu, inte konspirationsteorier.
  22. Argument vs. fakta... jovisst, så fort ett argument hamnar på pränt så blir det fakta. Så om du skriver på din Marjasin-sajt att jorden är platt så är det fakta. 👍 Men allvarligt - välj själv - nagelfar de siffror jag lägger fram i inlägg på inlägg. Jag välkomnar alla väl underbyggda korrigeringar. Du kan t.ex. välja - KBV's kostnadsutveckling, antalet sjöfyllerimål i domstolar, samhällskostnader för 02-lagen.
  23. Ja, anslaget ökades med 1 (EN!!) miljon kronor till följd av införandet av lagen. D.v.s. tillskottet blev 0,1% mot ursprungligt anslag på 990 MSEK. Sen förbrukade man bara 860 MSEK det året. Det måste ju med Ljungbergarlogik innebära att kostnaderna gick ner med 130 MSEK som en konsekvens av införandet av lagen!!! Katching för statskassan!!!!! Ditt torra konstaterande är prima faktaresistens! KBV har gjort enorma investeringar i flygplan och fartyg från 2008 och framåt. 2007 var inventarierna värderade till ca 542 MSEK, 2008 köpte man nya flygplan då hoppade det upp till 1140 MSEK. När de nya kombinationsfartygen levererats färdigt 2013 är man upp i ett värde på 2913 MSEK. Så på 6-7 år från 2007 - 2013 gör man investeringar på knappt 2,4 miljarder. Och du förstår fortfarande inte att detta medför ökade kostnader för drift, avskrivningar och finansiering.
  24. Du måste tänka på procenten.... 😉 Jag har själv gjort fel i hastigheten några gånger.
×
×
  • Skapa nytt...