Jump to content
Monday 12 April 2021

kahuna

Medlemmar
  • Content Count

    92
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About kahuna

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok så det är alltså personer med ekolod med koppling till Navionics som tankar upp data när dom är ute och t.ex fiskar? Här är ett exempel från en sjö långt upp i Norrland, mitt i ingenstans. Man undrar ju hur någon ens fick dit en båt
  2. Intressant diskussion, men jag undrar fortfarande var dom fått djupinfon ifrån skogstjärnar i djupaste Norrland ifrån?
  3. Hej, satt och kollade på navionics sjökort som täcker hela världen och såg att även små sjöar och tjärnar i Norrland är djupmätta. Hur går det till? Dom har ju så klart inte varit ute i vildmarken och kört med sonar. Antar att det är satelliter som används, men hur exakt blir denna data?
  4. Är det pilligt eller något speciellt att tänka på när man gör detta?
  5. Motorn är minst 25 år gammal och jag köpte den begagnad för 8 år sedan. Har inte gjort något förutom att byta tändstift under den tiden
  6. Ok Tack för tips. Kan det vara något med förgasaren annars som är värt att kolla? Dock är det ju konstigt att den går bra ibland
  7. Hej, har en tohatsu 4hk 2-takt till gummijollen som har börjat strejka. För det mesta startar den inte alls, kanske puttrar till ett par gånger för att sedan vara helt död. Ibland startar den och går då precis som vanligt, ibland kan den dock börja bluddra och tappa ork. Jag tycker det känns som att den får alldeles för mycket bränsle och därför dränker tändstiftet. Jag har bytt tändstift och dubbelkollat att det är rätt sort, stiftet ger även gnista, om den är för svag eller inte vet jag dock inte. Jag har även bytt tändspole och tändkabel vilket inte heller har hjälpt. Jag är ingen van mekare av tvåtaktsmotorer, vad bör jag kolla nu? mvh
  8. Hej, jag skulle vilja testa den elektriska och manuella inbyggda länspumparna på min Bavaria 36 utan att behöva fylla kölsvinet med vatten. Har någon ett bra tips på hur man testar dessa? För ett par år sedan hade jag ett par cm vatten stående i kösvinet pga en havererad whalekoppling. Då kunde inte den elektriska suga upp vattnet, men den elektriska pumphuset kanske måste stå i djupare vatten än 2 cm?
  9. okej jag tror nog jag ska klara detta Men som jag förstår det så ska man demontera axeln och man får plocka bort alla lager, O-ringar och låsringar och man plockar av det från vänster i ritningen? Att försöka pilla loss endast packningen (från höger) verkar omöjligt och dessutom fel? Ska man inte passa på att byta fler delar? Det sitter t.ex en till lika dan tätningsring (15), ska man inte passa på och byta den också?
  10. kan man bara skruva loss pumpen från motorn utan att det blir problem att montera tillbaka? Tänker närmast på axelns passning inne i motorn när man 0sätter tillbaka pumpen?
  11. Hej, det läcker sjövatten från sjövattenpumpen på min Volvo Penta MD2030-B. Jag har bytt papperspackningen till vattenpumpens lock men det är inte där det läcker, utan vid impelleraxeln. Enligt sprängskissen (bifogad bild) finns det en packning (nr 10) som jag tror är boven. Men hur sjutton får man loss den utan att plocka ner hela pumpen? Tips mottages gärna :)
  12. kahuna

    fixa rostig köl?

    Tack för tips. Stålborste på borrmaskin får det bli med efterföljande rostskydd och målning.
  13. Hej, önskar lite tips hur man tar sig an detta på bästa sätt? Är en fenköl av järn på en Bavaria 36 så det är ju inga stora ytor. Det är lite rost i nedre framkant och sen en del övermålad rost (bubblig färg). Ha bara haft båten ett år så jag vet inte vad tidigare ägare gjort riktigt. Men jag antar det är några lager rostskyddsfärg av något slag, samt vanlig bottenfärg (international Trilux ska det vara enligt info från tidigare ägare) Jag tänker mig att börja med färgskrapa och sen slipa med grovt papper. Antar maskin är ett måste för slipning? Ska man göra kölen helt fri från färg så man har en skinande Järnyta att jobba med, eller räcker det att gå på rosten och sen slipa ner ojämnheterna och måla? Sen är frågan, måla med vad? Vilken typ av rostskydd? Som sista lager blir det International Trilux som på resten av botten
  14. Hej, vår lilla tohatsu på gummibåten har krånglat senaste tiden. Jag bytte stift och ny bensin, det blev bättre ett kort tag men nu strular den igen. Man får igång motorn så den kan gå på tomgång, men så fort man försöker ge den minsta lilla gas så stannar den och sen är den omöjlig att starta på flera timmar. Det känns som den blir sur/ dränkt i bränsle, men jag vet inte? Plötsligt igår så lyckades jag få upp den i varv och lägga i växeln och då gick det att köra den precis som vanligt. Då märkte man inga problem alls under gång. Men när vi stängde av den efter 10 min körning så gick den inte igång. Någon som har tips på vad som kan vara problemet? Mvh
  15. Hej, tänkte byta storsegel på min Bavaria 36 år 2004. Jag har rullmast och dagens segel är enklast möjliga utan lattor och med negativ akterrunda. Båten används uteslutande för semestersegling och jag vill inte lägga en massa pengar på något hightechsegel. Livslängd är prioriterat. Dock vill jag gärna ha ett segel med stående lattor för att få bättre form på seglet och större segelyta. Vad rekommenderar ni för segelmakare? Finns det bra "lågprisalternativ" utomlands, t.ex Baltikum, eller är det bara skit? mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy