Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

kahuna

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    105
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om kahuna

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, i dessa orostider har jag funderat på vad som krävs för att göra båten lämplig att bo längre perioder på och kanske segla över atlanten. Jag är en van skärgårdsseglare men har aldrig gjort några långa passager så det är så klart något jag måste förbereda mig själv på. Men jag har seglat sedan barnsben och har en bra grund att stå på. Båten i fråga är en Bavaria 36 och jag har ingenting i båten utöver standardutrustning förutom en 55W solpanel och VHF radio. De första sakerna jag tänker på är att kunna tillverka eget dricksvatten samt att införskaffa mer solpaneler och batterier. Även globala sjökort (Digitala och analoga). Om vi börjar där, vad rekommenderas för Watermakersystem? Vad behöver man tänka på när det gäller el, vilken typ av batterier är lämpliga för långfärd som kräver minimalt med underhåll och är driftsäkra? Finns så klart massor med andra grejer man behöver förbereda båten och sig själv med för en säker långsegling, men vatten och ström är fundamentalt, så vi börjar där. DIskussioner om reservdelar, livflottar osov kan vi ta senare :)
  2. Nu är problemet löst. Beställde en ny förgasare på Amazon, den kostade 329 kr inkl frakt. Ser precis ut som den gamla och passade perfekt. Dessutom passade jag på att byta bränsle till akrylatbensin. Motorn går nu som en "klocka". Ska se om jag kan få liv i den gamla förgasaren också
  3. Gnistan ser bra ut. Jag hade inte jordat stiften ordentligt när jag testade. Det blir bra gnista med både det nya och gamla. Angående bränslepumpen, eftersom det är självfall från tanken och förgasaren har flottör som reglerar flödet, vad gör ens pumpen för nytta?
  4. Jag är med på hur du tänker. Jag tänkte mer på att jag vill få igång motorn så snabbt som möjligt och beställa en grej för 30 spänn, så var det inte den, så ska man beställa nästa osov. Kan ju gå ett antal veckor innan man är igång. Därför tänkte jag om man skulle byta några andra billiga prylar som det eventuellt kan vara
  5. tänkte byta denna packning när jag ändå håller på och felsöker. Är det några fler packningar/membran man bör byta när man ändå håller på? Tänker närmast på vad som brukar vara de vanligaste feklällorna? Membran i bräsnslepump? Packning mellan förgasare och flottörhus? Förgasaren sitter på en Tohatsu 4Hk 2 takt (modellnamn M4C) Wahlborgs marina verkar ha allt i reservdelsväg, Tänkte vara effektiv och byta sådant som är lika bra att byta när man ändå är där och river. Det är väldigt tydligt nu att motorn gå igång lätt, svarar dåligt på gas och efter någon minut rusar varvtalet för att sedan dö. Spelar ingen roll vad man gör med gasreglaget
  6. Men hur många ställen kan det komma tjuvluft på. Kollade packningen noga innan jag monterade tillbaka förgasaren. Finns det fler ställen?
  7. Jag funderar på att köpa en kinaförgasare för några hundringar, det kan det ju vara värt. Ska kolla efter tjuvluft i morgon.
  8. Min pump sitter på förgasaren, finns inget mellan denna och tanken. Har plockat isär förgasaren igen och plockat loss flottören. Allt ser bra ut. Nu är motorn lätt att starta och verkar inte flöda över på samma sätt. Men den svarar knappt på gas, bluddrar Och dör. Ibland rusar varvtalet utan att jag gör något, sen dör den. Det måste vara något med soppatillförseln, men vad...
  9. Hej, tack för tipset. Har hållit på lite med motorn nu på förmiddagen och det är uppenbart att motorn får för mycket bränsle. Den går igång lätt, men efter bara 10 sek dör den och det rinner ut bränsle ur ett litet hål på förgasaren ovanför luftintaget. Öppnade boxen på förgasaren där bränsleslangen går in, inget ser trasigt ut men det måste vara där membranet du nämnde finns? Sitter 2 tunna membran där inne, ska man försöka byta dessa? Vem säljer sånt här i Sverige, eller ska jag köpa en ny kinaförgasare för 350 kr på amazon?
  10. hej, har kört en sväng idag helt utan problem. När vi skulle köra igen så startade den bra men så efter En minut så bara sjönk varvtalet, så dog den. När jag provade starta igen så kom det ut mycket bensin i vattnet. Funderar på om det är så att den får för fet blandning. Hur justerar man detta? Det verkar finnas en skruv på förgasaren med en fjäder som mothåll, är det den som justerar blandningen? Skruvar jag den helt in så kan jag vrida 2,75 varv innan det tar stopp. (Har skruvat ut den igen 2,75 varv). Om man tar in den 0,5 varv, får man en magrare blandning då, eller är det utåt den ska? mvh
  11. LIten update. Utan att gjort någonting förutom att tagit i och ur stiftet några gånger samt testat ett nytt, så går nu motorn hur bra som helst (igen). Den går igång med ett halvt drag på startsnöret utan choke. Spelar ingen roll om jag kör på det gamla eller nya stiftet. Vad fan! säger jag bara... Kan det vara något jordfel? Är det känsligt på denna typ av äldre tvåtaktare?
  12. Hej, har en motor (se rubrik) som började trilskas för några år sedan. Gjorde ren förgasaren och den gick jättebra hela förra sommaren. Nu har den stått över vintern och beter sig lika dant som innan förgasarrengöringen. Jag har gjort ren förgasaren igen men det hjälpte inte. Tycker att gnistan på stiftet såg väldigt svag ut och satte i ett nytt (gnistan på det var betydligt starkare). Den startade då direkt och gick i 2 minuter innan den dog igen och även det nya stiftet har nu en väldigt svag gnista. Är det någon som har tips på vad man bör fortsätta kolla på? Jag börjar bli jävligt less på denna opålitliga motor
  13. Ok så det är alltså personer med ekolod med koppling till Navionics som tankar upp data när dom är ute och t.ex fiskar? Här är ett exempel från en sjö långt upp i Norrland, mitt i ingenstans. Man undrar ju hur någon ens fick dit en båt
  14. Intressant diskussion, men jag undrar fortfarande var dom fått djupinfon ifrån skogstjärnar i djupaste Norrland ifrån?
×
×
  • Skapa nytt...