Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

aminders

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om aminders

  • Placering
    Kadett
  1. Kabeln sitter ingjuten i mina spolar. Skulle tro att det är standard. Men jag tror inte att det är fel på kablarna. Skruva på nya hattar, kolla tändstiften och jag tror du har en ny motor.
  2. Jag tror du har samma problem som tråden om kompression Yamaha: Har du kollat tändningen. Jag hade liknande bekymmer med min 50 hk 1987. Fick tips om att tändhattarna åldras och motståndet i dom ökar. Du kan skruva loss och mäta upp. Det ska ligga nånstans kring 5 kOhm. Gamla kan öka till 50 kOhm och då blir det ingen gnista när kompressionen ökar vid högre varv. Motorn går bra på tomgång men orkar ingenting på högre varv.Byt alla om du hittar ngn som visar högre motstånd. Om tändhattarna är justa kan det vara stiften som inte är OK. Du kan mäta dom också. De ska ha samma värde. Om inte byt. Börja med de här lätta lösningarna innan du går på de bökigare. Lycka till!
  3. Berätta hur det går. Då kan alla vi andra lära oss något, Lycka till!
  4. Har du kollat tändningen. Jag hade liknande bekymmer med min 50 hk 1987. Fick tips om att tändhattarna åldras och motståndet i dom ökar. Du kan skruva loss och mäta upp. Det ska ligga nånstans kring 5 kOhm. Gamla kan öka till 50 kOhm och då blir det ingen gnista när kompressionen ökar vid högre varv. Motorn går bra på tomgång men orkar ingenting på högre varv.Byt alla om du hittar ngn som visar högre motstånd. Om tändhattarna är justa kan det vara stiften som inte är OK. Du kan mäta dom också. De ska ha samma värde. Om inte byt. Börja med de här lätta lösningarna innan du går på de bökigare. Lycka till! Senast ändrad av aminders | 04 oktober 2010 | 18:56
  5. Har en Garmin Nuvi 550. Fungerar utmärkt med BlueChart g2. Displayen är ju liten så man måste ju ha papperskort förstås. Men ett mycket bra stöd för navigering är den. Det fina är väl att man den även funkar i bilen och dessutom i skogen. Tre flugor på smällen!
  6. Jag tror att du har problem med tändningen. Mät upp tändkablarna - ska ligga nånstans runt 5 KOhm med hattarna på. Det är hattarna som kan börja spöka på äldre motorer. Kolla stiften.
  7. Testa att mäta upp tändhattarna. De ska vara ca 5 kOhm. På gamla 80:talare brukar motståndet öka och till slut kommer det upp i ca 50 kOhm och då går inte motorn rent på högre varv.
  8. Käre Matrix! Vi studerar din sista mening tillsammans. Om du hade följt med bättre i skolan så kanske du hade klarat dig själv med detta enkla felet. Till att börja med är det tveksamt om man ska inleda en sats med Om. Dessutom har du lyckats klanta till det ordentligt när du skriver felet. Läs högt för dig själv får du se (eller rättare sagt höra) att du måste använda formen fel. Man ska inte kasta sten ... PS hur går det med motorn? Senast ändrad av aminders | 08 juli 2010 | 15:24
  9. Du kan ha fel på tändstiftet eller tändhatten även om kabeln ger ström. Testa att byta stift - det är billigt och enkelt. Till Matrix: sen när började vi peka finger på det här forumet - skärpning!
  10. Det närmaste jag kan komma är här: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx
  11. Du kan prova att tända det och sedan skaka och vicka det medans det brinner. Så brukar jag göra för att få mitt husvagnsskåp att starta varje vår. Då kommer cirkulationen igång.
  12. Klassiskt svar: mät upp tändstiften och tändkablar. När kompressionen blir hög vid full gas är det svårare att få gnista. Det låter som den misständer.
  13. Prova att byta tändstift. Min Yamaha ville inte varva ordentligt. Ett stift och en tändhatt var kassa. Nu går den perfekt.
  14. Du får vad du betalar ... eller hur? Vad är det för båt du renoverar? Den är säkert typad för en viss motorstorlek. Hänger du på för mycket där bak blir det svårt att få en vettig försäkring. Som sagt en 3-cylindrig Yamaha spinner som en katt.
×
×
  • Skapa nytt...