Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

ChrisseH

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ChrisseH

  • Placering
    Kadett
  1. Även jag har ca 1.5 varv från ändläge till ändläge. Har märkt ut mittläget med svart tejp. Dessutom har jag tejpmärkningar på ratten för +/-5 och +/-10 graders roderutslag, grön tejp för styrbords och röd för babords rodervinklar. Då kan man även på en rattbåt med balanserat roder få en uppfattning om rodervinkeln på kryssen.
  2. Håller med Peter_K om att det är bäst att söka eget SRS-mätbrev. Norge och Finland har på basis av det gamla svenska LYS-systemet utvecklat sina egna system: NorLYS och FinLYS. NorLYS vet jag inte mycket om, men Finska Havskappseglinsförbundet publicerar årligen en ny FinLYS-tabell för sk. standardbåtar. Dessutom kan ägare av mera ovanliga båtar ansöka om FinLYS-mätbrev. Bland mätbreven från år 2008 hittade jag ett FinLYS-värde för en Bentetau Oceanis 40 med konfigurationen: -GF, dvs ingen spinnaker, genua och fast propeller. FinLYS-värdet för denna båt var 1.23. Då avsaknaden av "standardspinnaker" minskar LYS-värdet med 0.03 och den fasta propellern med 0.01, skulle samma båt med spinnaker och foldingpropeller (enligt FinLYS-systemet) ha fått LYS-värdet 1.27. Notera dock att även FinLYS-mätbreven är specifika för den individuella båten, så LYS-värdet kan mycket väl variera med en eller två hundradelar mellan två båtar av samma typ.
  3. Se http://www.solimar.biz/2007/categoria.php?C=17&LANG=UK&padre Mvh, Chrisse
  4. Vet inte mycket om Maestro 31, men såg att en Maestro 31 seglade i mål som en av 18 båtar som inte avbröt i förra helgens Volvo Hogland Race som alltså är Finlands enda egentliga havskappsegling. Av 113 startande båtar avbröt alltså 95 under den stormiga kappseglingen. Maestron var minsta båt som kom i mål. Resultaten framgår från följande länk: http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosuursaarirace.fi/tulokset-2010.html. Slutresultaten finns längst ner på sidan. Vinden under den långa kryssen från Kotka Port mot målet i Esbo var under flera timmar >20 m/s. Maestro 31 torde därför vara både sjöduglig och tillförlitlig.
  5. Har själv en båt med fyra kabiner och två toaletter. Detta trots att det är mest min fru och jag som seglar med båten. Vi har dock ofta våra vuxna barn och/eller vänner med ombord och då är trevligt att ha flera hytter samtidigt som salongen inte behöver användas som sovutrymme. När vi seglar på tumanhand använder vi dessutom en av hytterna som förråds- och omklädningsutrymme. Det är skönt att kunna förvara grejorna så att de inte alltid måste stuvas undan på på ett besvärligt sätt. Är man flera ombord finns det också ett klart behov av mera än en toalett. En del får fobi av små utrymmen eller vill bara annars ha mera space omkring sig. Jag har full förståelse för detta. Många klarar sig även bra i en folkbåt utan ståhöjd och toalettutrymme. Frågan är närmast vad man värderar och är villig att satsa på. Vi valde denna lösning trots att båten inte är avsedd för charterbruk.
  6. Jag hade samma problem när jag skaffade by båt 2007. För att lösa problemet skrev jag själv en detaljerad specifikation på båten och bad om en ny offert som hänvisade till min specifikation. Tillverkaren gjorde detta och skrev även efter beställningen en orderbekräftelse med min spec som bilaga. I den var t.o.m. specifikationens alla sidor signerade av tillverkaren och representanten. Den fyrsidiga specifikationen skrev jag på basis av den information jag successivt skaffat om båttypen. Kontaktade även två ägare till likadana båtar. Av dessa fick jag värdefull information om hur båten fungerat. Av ena båtägaren fick jag även vissa ritningar samt en kopia på båtens manual. Var även personligen och tittade på bägge båtarna och tog då också en mängd bilder på viktiga detaljer. Innan specifikationen blev färdig skickade jag ett utkast till tillverkaren som gjorde vissa korrigeringar av texten.
×
×
  • Skapa nytt...