Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026

yodabaggins

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    59
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av yodabaggins

  1. Bara en liten stilla undran som någon mer välinformerad person kanske kan hjälpa mig med... Jag fascineras av och undrar över hur båtfolk kan hålla på och köpa svindyra dedikerade sjökortsplotters för flera tusen - vilka dessutom behöver separata sjökort för olika specifika områden, som vart och ett kostar ytterligare dyra pengar - när man kan köpa en iPad för mindre pengar, eller t.o.m. använda sin smartphone, där ett enda mjukvarusjökort för några hundra täcker hela sverige? Vad är det jag missar? Vilka avgörande funktioner och fördelar har dedikerade plotters som man inte kommer åt genom att använda en surfplatta (en surfplatta som utöver att agera sjökortsplotter kan tusen andra saker också)? Finns det några sådana egentliga klara fördelar, eller är det bara en kvarleva som båtägare håller på med av ren vana?
  2. Hej. Fasen vad gött att våren är här och att det snart är hög tid att slänga i skutan för säsongen! Jag har en bättre begagnad styrpulpet som jag köpte förra augusti. Den är bottenmålad sedan gammalt, men hur länge sedan den målades senast har jag ingen aning om...förmodligen var det några år sedan. Förra året slängde jag i den utan att bry mig om denna faktor och hade den i Vänern i ungefär två månader. När jag tog upp den på hösten var botten hur som helst inte bevuxen överhuvudtaget. Nu har jag högtryckstvättat och fräschat upp lite inför sommarn, och körde även högtryckstvätten över bottenfärgen inför eventuell ny bottenmålning. Mycket av den gamla färgen lossnade och det är nu inte mycket kvar av den. Jag skall ha båten i Vänern under sommaren, samt ett par veckor i Bohuslän. Såvitt jag förstått så växer det hur som helst inte särskilt mycket i insjöar, men jag vet inte i vad mån detta stämmer. Västkusten däremot är ju en annan femma. Där växer det gärna hej vilt. Men, som sagt, på kusten skall båten bara användas under två veckor. Så till min fråga: Behöver jag bottenmåla tro, eller är detta helt enkelt onödigt när jag skall ha båten i saltvatten under såpass kort tid? Tack på förhand, /Adam
  3. Ja...det är väl en sådan. Den är övermålad med bottenfärg, och missfärgad (antar jag) av ålder så det går inte att se om det är mässing eller ej. Men om mässing är den metall som brukar användas så är det säkert det. I övrigt ser den iaf ut precis som på bilden. Ja, jag hade oxå ett litet H... med att få bort pluggen. Att skruva direkt med skruvmejsel var ren lögn eftersom skåran var både för lång och för bred/tjock. (Varför tillverkas de så, kan man undra?) Jag fick sätta skruvmejseln mot kanten av skåran längst ut på diametern och banka motsols med en gummiklubba...med resultatet att jag fick loss pluggen men oxå ruggade upp kanterna på skåran... En sådan där plugg du pratar om låter ju kanon! Köper man den på valfri marinhandel? Tack återigen för tipsen! Fan vad bra det kan vara med sådana här forum, egentligen.
  4. Tack båda två! Skönt...då kan jag förmodligen andas ut lite... Det var kanske ett par-tre liter som rann ut, kanske mer...jättesvårt att avgöra eftersom jag inte är något vidare på att uppskatta på känn och eftersom det rann ut i djup snö. Då skall jag i alla fall se till att pluggen sitter i när båten väl ska i sjön igen! Behöver jag täta på något sätt, tro, med sådan där gängtejp jag hört talas om etc? /Adam
  5. Hej. Är ganska grön på båtar och köpte min första styrpulpetare i somras (augusti). När jag tog upp båten såg jag till att serva och konservera motorn, tömma på olja etc, och trodde att jag gjort allt som behövdes iför vinterförvaringen (utomhus). Så insåg jag nyligen när jag pratade med en annan båtägare att man ju skall skruva loss bottenpluggen och tömma på vatten. Naiv som jag var trodde jag inte att man behövde göra detta på båtar med självläns, så det var inget jag överhuvudtaget reflekterat över. Som vi alla vet smällde det sedan till väldigt plötsligt och blev svinkallt från november. Vad jag nu undrar är om min lilla fadäs kan ha ställt till det rejält genom att vattnet jag glömt tömma ut expanderat när det frusit och spräckt skrovet inifrån? Hur ”fullt” med vatten brukar skrovet vanligen vara efter en sommar...finns det m.a.o. ”frysmariginal” tro? Nu har det varit plusgrader några dagar, så jag fick bort bottenpluggen varpå en del brunaktigt vatten rann ut. Det går inte att med ögat se om det blivit någon skada någonstans...en mutterbricka låg lös innanför bottenpluggen, men det var oxå allt jag kunde se. Hur vet jag om det skitit sig??? :S /Adam
  6. Hej! Jag är på jakt efter en stabil och rejäl bättre begad styrpulpetare i 5-metersklassen. Efter att ha läst runt en hel del, både här och annorstädes, har jag förstått att Askeladden 505 ska vara en riktigt bra, gedigen och trevlig båt i denna kategori. Så till min fråga. Det finns ju två modeller av Askeladden 505 - den äldre Excel och den lite nyare Freestyle. Jag undrar helt enkelt vilka skillnaderna är mellan dessa båtar - utöver att Freestyle är nyare och har en lyxigare framtoning samt lite fräschare design? Är skillnaderna stora i övrigt, så att man med fog kan hävda att det är två helt olika båtar, eller är Freestyle helt enkelt en lite mer fancy uppgradering av samma skrov? Jag behöver en båt som är stadig men som oxå går mjukt även när det går lite sjö - detta är mycket viktigt för mig. Kan jag välja vilken som helst av dessa två båtar utifrån dessa preferenser? Är det något mer jag bör veta angående båtarnas kvalité och sjöegenskaper som är relevant och kanske rentav avgörande? Tacksam för all eventuell feedback! /Adam
  7. Har just köpt en gammal Askeladden 540 Big Ride. Jag visste redan efter lite efterforskning innan jag köpte båten att denna modell kom till vid ett kort samarbete mellan Askeladden och Yamarin vid början av nittiotalet. Båten byggdes tydligen av Yamarin men under Askeladden-licens. Till en början tog jag helt enkelt för givet, utifrån modellnamnet, att Askeladden 540 Big Ride var en Yamarin 540 Big Ride med Askeladden-logga på. Nu, efter att ha hittat lite bilder på Yamarinmodellerna från samma epok, är jag dock mer osäker. Akterpartiet hos Askeladdenbåten liknar betydligt mer Yamarins Big Fish...faktiskt identiskt. Pulpeten, däremot, är i stort sett identisk med den hos Yamarin Big Ride, fast spegelvänd, så att den sitter på vänster sida... (Big Ride har en dubbelsitsig sidopulpet medan Big Fish från samma epok har en enkelsitsig mittpulpet). Förvirringen är med andra ord total!!! Vilken av modellerna är Askeladden en version av?? Någon som har en aning?? Är det helt enkelt en Big Fish med Big Ride-pulpet??? Och vad skiljer egentligen Yamarins Big Fish och Big Ride (tidigt 90-tal, som sagt) åt, mer än akterpartiet och pulpeten? Inget kanske...? Om någon alls har den blekaste aning i dessa frågor är jag oerhört tacksam för hjälp!!! MVH, /Adam
×
×
  • Skapa nytt...