Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Tempest

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    131
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Tempest

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har mailat dem för två dagar sedsn, utan respons. Avaktar till imorgon, sen får jag ringa.
  2. Det är igentligen bara ett metallbläck som sitter med två skruv, så du kan ge full gas. Inte kostigare än så.
  3. Det finns ingen "sköldpadda" bara START, då den inte har förgasare utan FI Fuel Injection.
  4. Jag har en ny Tohatsu 9.9 som är fixad till 15 HK av återförsäljaren. Jag håller på med inkörningen och är nu uppe i sju timmar. Motorn är dock svårstartad. Den första starten för dagen så tar det 5-7 ryck för att den ska starta. När den är varm tar det ca 3 ryck. Jag pumpar på blåsan till den blir hård och har gasen på startläget, drar långsamt för att aktivera dekompläget. Så jag följer manualen. Bränslet är helt nytt liksom tanken, så ingen smuts eller vatten. Finns det fler som upplever dessa problem? Läste i ett utländskt forum att de drar sakta ut linan för att aktivera dekomp läget, sedan lät de linan gå in igen, för att få ett helt drag. Finns det någon som vet om dekomp läget fungerar på detta sätt, eller måste man göra dekomp för varje dragning ? Mvh
  5. Tack till er alla som har försökt hjälpa mig. Tyvärr så är fören och det lilla fördäcket helt stängt. Det är en ca 40 år gammal trotjänare, ett dubbelskrov som samlar regnvatten 🙂 Nisstänker att det finns ett flytblock i den stängda fören. Jag har funderat på om det kan finnas någon typ av expander bultar kanske, eller liknande.
  6. Tyvärr så ligger båten upp och ner ute på ön i skärgården, så jag har ingen bild. Tack ändå
  7. Hej, Jag har en äldre plastbåt med en 15 hästars motor. Börjar nu bli till åren och ibland skulle det vara skönt med en pulpit när man kliver i via fören, ex vis i waxholms hamn. Båten har ett mindre fördäck som man kan kliva på, men balansen är inte så bra. Så jag tänkte en pulpit. Problemet är att det inte går att komma åt skruvarna underifrån med bricka och mutter. Finns det någon som har någon smart ide hur man kan fästa detta. Måste också gå att ta bort, då jag vänder båten upp & ner under vintervilan. Tacksam för alla tips.
  8. Tror det kan vara annorlunda när man har ratt. Men med styrpinne så märks skillnaden tydligt. När fenan var rak, kunde man inte släppa styrpinnen, då gick båten in i en kraftig gir. Med trimfenan snedställd, kunde man släppa styrpinnen i full fart och båten gick rakt fram. Så betydelse har den.
  9. Hej, Funderar på att köpa en ny Toahtsu 9.9 EFI och då får man ju 15hk. Ser dock att de inte längre har hajfenan (Offeranoden) som kunde justeras för att motorn inte ska dra åt sidan av propellerns rotation. Utan den så blir det ju livsfarligt om man tappar styrpinnen och båten gör ett tvärkast. Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera. Har idag en 12 år gammal 9.8, utan den fenan skulle den vara livsfarlig.
  10. Hej, Jag har en 23 HT med MPI 5.0 V8 från 2007, men kanske en HT oxå får vara med Teaken, denna eviga fråga. Det är underbart när den är gyllenbrun och fin, men efter några år har jag blivit klokare. Det fungerar helt enkelt inte. Först så drar oljat däck till sig och binder smuts. Nästa sak är att vi går brafota eller i strumplästen på våra kära båtar vilket gör att däcket inte slits eller om det slits, så sker det ojämt. Detta får till följd att den oljade teaken efter ca 1 - 2 år börjar bli svartare och svartare och snart ser det för illa ut. Nu har jag följt manualen till Hallberg Russey (tror jag de heter) segelbåtars råd om teakdäck. De rekomderar att man skall undvika all olja. Istället så tvättar man teaken med grönsåpa för att sedan två ggr per år pensla på Boracol. Det tar död på alla alger, mögel etc. Du får ett vackert silverfärjad teak, obs inte den grådaskiga, utan ljus och silver färgad med samma ton överallt. Aldrig mer olja, det är ett helsike att få bort och börja om. Mvh / Micke
  11. Hej, Jag hade en gammal V8 för en massa år sedan i en Sunseeker där jag hade samma problem. Det visade sig vara bakre packboxen runt vevaxeln. Hoppas Du har tur och det är något enklare. Jag fick lyfta ur maskinen och riva den. Micke
  12. Hej, En sak till. Har Du två kylvattenintag? Jag har själv en MPI 5.0 med Bravo 3. Jag har ett vattenintag under skrovet samt ett genom drevet. Man måste sätta vatten på båda, annars suger impellern bara luft. Konstigt med tempmätaren, kan det vara dålig kontakt kanske. Tempmätaren är ju bara igentligen en ohm mätare, så den skall inte kunna orsaka tjutet. Men jag har åtminstone ytterligare en mätare som sänder info direkt till datorn på motorn. Har du slutet kylsystem eller är det bara sjökylning? Mvh / Micke
  13. Tusen tack för det svaret. Du har räddat mig från att måla med pannlampa under månens sken. Ha en bra sommar.
  14. Hej, Jag har ont om tid i år och funderar på att skippa bottenmålningen. Lugn nu, läs vidare. Jag har målat med Trilux för västkusten men åker på ost kusten. Jag vet det är inte lagligt! Första året vi hade båten så köpte vi den i Oktober. Den var då precis nymålad med Trilux, bara en vecka gammalt, så jag målade inte påföljande år, och det fungerade utmärkt. Förra våren målade jag på ett lager och funderar nu om det kan fungera en säsong till här på ostkusten. Jag vet vad International säger, måla varje år, sjösätt inom en viss tid etc etc etc. Men finns det någon som verkligen vet om det skulle kunna fungera. Tacksam som alltid. Mvh / Micke
×
×
  • Skapa nytt...