Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

pangiplurret

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om pangiplurret

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har en teori om att vattnet läckte in från limpan genom avgasventilerna vidare ner i cylindrarna och in i motorn när motorn var avstängd. Det enda jag kan komma på.
  2. Sorry alla, borde såklart berättat fortsättningen, skäms…….. Det var en spricka i avgaslimpan. Fick tag i en ny av en privatperson i Gbg eftersom den inte fanns kvar som reservdel hos Volvo Penta. Jag såg sprickan när jag inspekterade den demonterade avgaslimpan. Lycka till Swadop.
  3. Inget droppande, men det kan ju vara som firefish menar längre upp, att läckaget kommer vid drift.
  4. Tillägger att jag fortfarande tycker det är konstigt att vattnet hittat ner i vevhuset förbi kolvringarna, speciellt efter att jag öppnat laddkylaren och nivån var full, om det bara läckt under drift borde ju fukten försvunnit med avgaserna.
  5. Har varit ute och kört några timmar. Började med att koppla över laddluftkylaren genom att tömma den på sjövatten och koppla ihop slangarna med ett rör. Körde ca 30 min utan att röken avtog men sedan avtog röken......kopplade in den igen och körde 30 min till för att se om röken kom tillbaka, och det är svårt att avgöra men jag tror att röken har tilltagit något, är det ett litet läckage tar det kanske flera timmar innan det märks. Ska byta olja och köra som vanligt men hålla stenkoll på vatten i oljan och om röken kommer tillbaka. Detta lutar väl åt att jag har ett litet läckage i intercoolern, får provtrycka den om några månader när båten åker upp. Stort tack till alla som kommit med råd, speciellt Rollen och Firefish. /Fredrik
  6. Imorgon testar jag Rollen och Firefish råd att försöka koppla förbi sjövattenmatningen till laddluftkylaren för att utesluta att det är den som läcker....återkommer.
  7. Samma kraft,fart och varvtal som innan, inga vita eller svarta avgaser, motorn går bra. Renoverade sjövattenpumpen för ett år sedan samt har bytt turbot för två år sedan. Hade en kolv som skar förra hösten pga en trasig spridare, så då plockade jag ner motorn och lämnade in blocket för byte av kolv och foder mm på en cylinder. Tyvärr tog jag inte komprov då, det ångrar jag mycket, men det var panik, använder båten i mitt företag och jag hade bokat upp mig. Sedan raset förra hösten har den gått ca 150 timmar. Tack för visat intresse, skönt att få lite nya infallsvinklar.
  8. Ok, att förbränningen går ner i vevhuset förbi kolvringarna alltså.....men det borde väl inte generera vattenånga. Om jag luktar på röken luktar det inte avgaser, och den är ju helt vit.....
  9. Har öppnat locket på intercoolern och nivån där var full. Om det läcker in där borde det väl rinna in genom insugsventilerna och fylla cylindrarna och kanske vidare genom kolvringarna. Tycker dock att nivån på vatten i laddkylaren skulle sjunkigt. Kan ju såklart tömma laddluftkylaren och koppla förbi den, det var inte en dum ide.
  10. Hej på er. Jag tror jag har något problem med min KAD42 eftersom vevhusventilationen blåser ut vattenånga, jag har också fukt under oljepåfyllningslocket samt lite fukt under ventilkåporna. Inget vatten i oljan på stickan eller när jag tömde oljefiltret. Glykolvattennivån normal och motorn går normalt på alla varvtal. Ångan som kommer ut är rätt så ren, ingen oljedimma, har en plastflaska i änden på slangen för att ta reda på oljestänk och den blir tids nog full av "rent" vatten. Vissa jag pratat med säger att det är normalt med fukt under oljepåfyllningslocket men jag har haft motorn i 8år och aldrig sett en vattendroppe där. Vissa har också menat att vattenångan från vevhusventilationen är normal men jag har aldrig sett detta förut, det ryker ju som ett ånglok. Motorn nedplockad för kolvhaveri för ett år sedan så topplockspackning mm är nytt, bytte dock bara ett foder och en kolv samt lät en bra motorfirma kontrollera resten. Drifttid ca 1300h. Länkar till två Youtubefilmer, på den första har jag tagit bort slangen från ventilkåpan och på den andra sitter slangen monterad. https://www.youtube.com/watch?v=yeYzKC6ILrM https://www.youtube.com/watch?v=mtkLVboevro Om inte dessa funkar så kan ni söka på "vevhusventilation kad42" på Youtube. Tacksam för tips.
  11. Hej. Har en KAD 42 från 92 med ett 290 drev, (tror det är ett dpe drev men märkskylten är borta...drevet levererades orginal till motorn, det vet jag), kan jag byta motor till en 43 eller 44 utan att byta drev eller måste jag byta drev också. Har troligen ett haveri på en kolv på min motor....:-((. Med vänlig hälsning, Fredrik
  12. Hej, har en Furuno FM-2721 VHF med DSC liggande som jag vill byta mot en Sailor RT-2048 eller 2047 utan DSC. Anledningen är att jag har redan en VHF med DSC. Sailor VHF:en måste vara i bra skick.
  13. Har en Furuno FM2721 med DSC liggande, också en riktig proffsvhf. Kan bytas mot en Sailor i bra skick. Testade att maila dig men det funkade inte. Fredrik.
  14. Förstår hur du menar, att få samma potential i alla delar, men du får ju fortfarande en spänningsatt båt om du drar upp den och lägger den på en isolerad båtvagn när det blir ett fel emellan fas-jord. Intressant pdf. Såg att dom hade försökt löst problemet som jag fiskade efter vad som händer när man tar upp båten och lägger den på en isolerad båtvagn (gummihjul). Detta har dom löst genom att ha ett Lätt synligt överkopplingsbleck, måste vara isatt om båten är torrsatt med landström...tror inte jag tycker om att låta båtägaren hålla i minnet att koppla in överkopplingsblecket vid varje torrsättning, och kommer han ihåg att informera om detta när båten byter ägare......
×
×
  • Skapa nytt...